قیر طبیعی: قیمت قیر طبیعی + کاربردها

قیرِ طبیعی، قیر معدنی یا گیلسونایت (Gilsonite) یک هیدروکربن طبیعی و رزینی است. این قیرِ طبیعی شبیه آسفالت نفتی سخت است که توسط زمین‌شناسان به عنوان یک ماده قابل‌حل در حلال‌های نفتی طبقه‌بندی می‌شود. در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص قیر طبیعیِ معدنی، کاربردهای گیلسونایت، معدن گیلسونایت در ایران و قیمت جهانی قیرِ طبیعی صحبت می‌کنیم و بررسی می‌کنیم قیر معدنی چیست.

گیلسونایت یا قیر طبیعی چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که گیلسونایت چیست. گیلسونایت یا قیرِ طبیعی سنگی آغشته به قیر (آسفالتیت) است که به صورت جامد است. معدن قیرِ طبیعی در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و ایران وجود دارد. معادن قیر طبیعی در ایران (معادن گیلسونایت در ایران) بیشتر در استان کرمانشاه قرار دارد. قیر های معدنی دمای ذوب نسبتا بالایی دارند و در ابتدا به عنوان عایق الکتریکی یا ترکیب ضد آب مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

گیلسونایت یا قیر طبیعی چیست؟

پودر گیلسونایت

پودر گیلسونایت یا پودر قیرِ طبیعی یک ماده هیدروکربنی جامد طبیعی است که از فشرده شدن مواد آلی در طی میلیون‌ها سال از رگه‌های گیلسونایت که عمدتا در ایران و آمریکا واقع شده، استخراج می‌شود. اما رنگ قیر طبیعی چگونه است؟ گیلسونایت طبیعی به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه و براق است و به راحتی می‌توان آن را به پودر تبدیل کرد. فرمول شیمیایی گیلسونایت متشکل از هیدروکربن‌های پیچیده، مقدار کمی نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است.

پودر گیلسونایت طبیعی به راحتی در حلال‌های معطر و آلی حل می‌شود و به خاطر همین خاصیت معمولا به عنوان افزودنی در محصولات مختلف کاربرد دارد. گیلسونایت و پودر آن از منابع 100 درصد طبیعی به دست می‌آیند که آن را دوستدار محیط زیست می‌کند.

گیلسونایت در ایران به طور گسترده وجود دارد و ایران به عنوان بزرگ‌ترین قطب خرید و فروش قیرِ طبیعی شناخته می‌شود.

پودر گیلسونایت

انواع قیر طبیعی معدن و گریدهای مختلف آن

قیر معدنی نفتی یا گیلسونایت بر اساس معیارهای خاص به انواع و گریدهای مختلف طبقه‌بندی می‌شود که کاربرد و استفاده آنها را تعیین می‌کند. این طبقه‌بندی به صنایع مختلف کمک می‌کند تا نوع مناسب پودر قیر طبیعی بیتومین را برای نیازهای خود شناسایی و انتخاب کنند. در ادامه به تفکیک انواع و گریدهای مختلف پس از فرآوری گیلسونایت اشاره می‌کنیم.

نوع و عیار پودر گیلسونایت تا حد زیادی به کاربرد مورد نظر بستگی دارد. برای صنایع مهم است که مشخصات و ویژگی‌های هر گرید را درک کنند تا از عملکرد مطلوب در محصولات خود مطمئن باشند.

انواع قیر طبیعی معدن و گریدهای مختلف آن

گیلسونایت گرید A

  • محتوای خاکستر: حداکثر 5%
  • میزان رطوبت: حداکثر 1%
  • اندازه‌های مش: 30، 40، 100 تا 300

کاربرد قیر طبیعی گرید A: این گرید گیلسونایت خالص‌ترین شکل در نظر گرفته می‌شود و در صنایعی که نیاز به خاکستر کم دارند، مانند رنگ‌ها، جوهرها و فرمول‌های تخصصی آسفالت، بسیار کاربرد دارد.

گیلسونایت گرید A

گیلسونایت یا قیر طبیعی گرید B

  • محتوای خاکستر: حداکثر 10%
  • میزان رطوبت: حداکثر 1%
  • اندازه‌های مش: 30، 40، 100 تا 300

کاربرد گیلسونایت گرید B: این گرید قیر معدنی در حفاری، مخلوط با آسفالت معمولی، مصالح ساختمانی و فرمولاسیون رنگ‌های ارزان‌تر کاربرد دارد.

گیلسونایت یا قیر طبیعی گرید B

گیلسونایت گرید C

  • محتوای خاکستر: حداکثر 15%
  • میزان رطوبت: حداکثر 1%
  • اندازه‌های مش: 30، 40، 100 تا 300

کاربرد قیر طبیعی گرید C: این گرید قیر معدنی برای برخی از کاربردهای آسفالت، حفاری و در ساخت درجات خاصی از جوهرهای تیره مناسب است.

گیلسونایت گرید C

قیر طبیعی گرید D

  • محتوای خاکستر: حداکثر 20%
  • میزان رطوبت: حداکثر 1%
  • اندازه‌های مش: 30، 40، 100 تا 300

کاربرد گیلسونایت گرید D: این قیر معدنی اغلب در ساخت و ساز جاده‌ها و تولید چسب و درزگیرهای خاص کاربرد دارد.

قیر طبیعی گرید D

گیلسونایت گرید E

  • محتوای خاکستر: حداکثر 25%
  • میزان رطوبت: حداکثر 1%
  • اندازه‌های مش: 30، 40، 100 تا 300

کاربرد قیر طبیعی گرید E: این نوع قیر معدنی معمولا در مواردی استفاده می‌شود که محتوای خاکستر اهمیت کمی دارد؛ برای مثال برای راهسازی.

گیلسونایت گرید E

ذخایر قیر طبیعی چگونه تشکیل میشود

بیشتر قیر مورد استفاده تجاری از نفت خام به دست می‌آید اما با این وجود، مقادیر زیادی از قیر نیز در طبیعت وجود دارد. تشکیل قیر طبیعی از بقایای جلبک‌ها، دیاتومه‌ها و دیگر موجودات ایجاد می‌شود. این ذخایر قیرِ طبیعی (یا قیر معدنی به انگلیسی Mineral Bitumen) در دوره‌ی کربنیفر تشکیل شده‌اند که در بسیاری از نقاط زمین جنگل‌های باتلاقی بزرگ وجود داشت.

آنها در گل و لای کف اقیانوس یا دریاچه‌ای که موجودات زنده در آن زندگی می‌کردند، رسوب کردند و تحت گرمای بالای 50 درجه سانتی‌گراد و فشار دفن در اعماق زمین به موادی مانند قیر، کروژن یا نفت تبدیل شدند.

ذخایر قیر طبیعی چگونه تشکیل میشود

اکتشاف گیلسونایت

قیر معدنی گیلسونایت یا قیر طبیعی بیتومین برای اولین بار در قرن نوزدهم در آمریکا کشف شد. اکتشاف گیلسونایت یا قیر ِطبیعی توسط ساموئل اچ. گیلسون انجام شد. او یک ماده خام سیاه و براق را کشف کرد که پس از بررسی مشخص شد بیش از 95 درصد آن از هیدروکربن‌ها ساخته شده است.

قیر 85/100 : قیمت و خرید 85/100 + کاربرد و مزایا

در طول سال‌ها، گیلسون تلاش‌های زیادی کرد تا از این ماده برای کاربردهیا مختلف استفاده کند اما در این کار ناموفق بود. در سال‌های بعد از قیرِ طبیعی معدن برای کاربردهای دیگر استفاده شد. برای مثال از گیلسونایت به خاطر خلوص بهتر، حلالیت و کاربردی بودن در صنایع رنگ و لاک استفاده شده. این قیر معدنی دارای نقطه‌ی نرمی بالایی بود و ساختار هیدروکربنی آن برای برای افراد فعال در این تجارت آشنا بود.

اکتشاف گیلسونایت

خواص قیر طبیعی

خصوصیات قیرِ طبیعی باعث می‌شود این ماده معدنی در مصارف مختلف کاربرد داشته باشد. از جمله خاصیت قیر طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل حل در حلال‌های معطر و اکثر حلال‌های کلردار
  • محتوای اسفالتین بالا
  • حلالیت بالا در حلال‌های آلی
  • خلوص بالا و ویژگی‌های ثابت
  • وزن مولکولی بالا
  • محتوای رزین و نیتروژن بالا

خواص قیر طبیعی

قیر طبیعی و کاربرد آن

کاربرد قیرِ طبیعی بسیار گسترده است و در صنایع مختلف از این ماده استفاده می‌شود. برای مثال در صنعت رنگ و پولیش، گیلسونایت کاربرد دارد. سایر کاربردهای قیر طبیعی شامل موارد زیر می‌شود:

  • به عنوان چسب در صنعت محصولات چوبی
  • حفاری سیالات گل و سیمان چاه نفت
  • اصلاح‌کننده آسفالت
  • ماسه‌ی ریخته‌گری
  • دوغاب‌های سیمانی
  • عایق‌کاری مخازن، لوله‌ها و حتی قالب‌گیری
  • ساخت پوشش ضد آب برای لوله‌های اب
  • به عنوان عامل بهبوددهنده عملکرد برای مخلوط‌های آسفالتی
  • ساخت الکترودهای کربن با خلوص بالا در صنعت هسته‌ای
  • تولید قیر و آسفالت

قیر طبیعی و کاربرد آن

مصارف گیلسونایت

از گیلسونایت می‌توان برای بهبود عملکرد بسیاری از مواد استفاده کرد. این ماده در ساخت عایق سیم، رنگ و لاک، مصالح ساختمانی، جوهر چاپ، حفاری چاه نفت، ریخته‌گری و غیره مصرف دارد. گیلسونایت یا قیر طبیعی از نظر اقتصادی بسیار بااهمیت است و موارد مصرف گیلسونایت نیز با مرور زمان، پیشرفت تکنولوژی و نیازهای صنعتی تغییرات زیادی کرده است.

مصارف گیلسونایت

مصارف گیلسونایت قیر طبیعی: 1. کنترل سیال در حفاری

سالیان زیادی است که از گیلسونایت یا قیر معدنی در میدان‌های نفتی به عنوان یک افزودنی در سیالات حفاری استفاده می‌شود. گیلسونایت در گریدها و فرمول‌های مختلف برای مبارزه با مشکلات ناپایداری گمانه (حفره عمودی) تامین روان‌کاری به ویژه در سوراخ‌هایی با انحراف زیاد و اخیرا نیز به عنوان یک عامله واسطه برای مبارزه با چسبندگی فشار دیفرانسیل کاربرد دارد.

محصولات قیر طبیعی با فرمول مناسب می‌توانند فرو ریختن حفره در سازه‌های حساس به آب را به حداقل برسانند و مشکلات لوله‌های مسدود شده را با تشکیل دیواره‌ی نازک و فیلتر کیک کاهش دهند. محصولات گیلسونایت در حال حاضر به طور گسترده در سیستم‌های گلی مبتنی بر آب، روغن و مصنوعی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیلسونایت ترکیبی نیز ثابت شده که در تمام سیستم‌های مبتنی بر آب بسیار موثر است.

مصارف گیلسونایت قیر طبیعی: 1. کنترل سیال در حفاری

مصارف قیر طبیعی و قیر معدنی: 2. گیلسونایت در حفاری نفت

گیلسونایت در طیف وسیعی از نرمی و اندازه‌ی ذرات، یک عنصر استاندارد برای استفاده در گل حفاری مبتنی بر نفت است که در شیل‌ها و دیگر تشکیلات زمین شناسی دشوار استفاده می‌شود. افزودن قیر طبیعی تصفیه شده مخصوص به سیالات حفاری مبتنی بر آب، با تثبیت شیل‌های مشکل‌ساز، از بین رفتن حفره را به حداقل می‌رساند و ضمن کاهش گشتاور و کشش، ماسه‌های بسیار نفوذ‌پذیر را محکم می‌کند.

افزودن گیلسونایت به سیمان چاه نفت، وزن دوغاب را بدون از دست دادن مقاومت فشاری کاهش می‌دهد و به عنوان یک عامل اتصال و مسدودکننده موثر برای مهر و موم کردن شکستگی در سازه‌های ضعیف در حین سیمان‌کاری عمل می‌کند.

مصارف قیر طبیعی و قیر معدنی: 2. گیلسونایت در حفاری نفت

مصارف انواع گیلسونایت: 3. آسفالت و روسازی جاده

انواع قیر در راهسازی بسیار کاربرد دارد. گیلسونایت نیز به عنوان یک عامل افزایش‌دهنده عملکرد برای مخلوط‌های آسفالتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخلوط‌های روسازی اصلاح شده با گیلسونایت به درجه‌های نفوذ بالاتری می‌رسند و کاملا در ترکیب آسفالت ترکیب می‌شود.

آسفالت‌های اصلاح شده با قیر معدنی نسبت به آسفالت‌های اصلاح نشده دارای پایداری بالاتر، تغییر شکل کمتر، حساسیت به دمای کمتر و مقاومت بیشتر در برابر آب‌زدایی هستند. گیلسونایت همچنین برای ساخت درزگیرهای روسازی بر پایه حلال و امولسیونی با ظاهر بهتر و خواص هوازدگی استفاده می‌شود.

مصارف انواع گیلسونایت: 3. آسفالت و روسازی جاده

کاربرد گیلسونایت بیتومین: 4. بخش ریخته‌گری

گیلسونایت یا قیر طبیعی با زغال سنگ و سایر مواد به عنوان یک افزودنی در ماسه‌های ریخته‌گری ترکیب می‌شود تا کیفیت قطعه قالب‌گیری شده را با بهبود آزادسازی قالب و پوشش کلی ریخته‌گری فلز، تضمین کند.

قیر 50/70 : قیمت و خرید قیر 50/70 + کاربرد و مزایا

کاربرد گیلسونایت بیتومین: 4. بخش ریخته‌گری

کاربرد قیر طبیعی یا گیلسونایت: 5. بخش محصولات شیمیایی

گیلسونایت یا قیر طبیعی با بسیاری از مواد شیمیایی و مواد دیگر ترکیب می‌شود که باعث بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربفرد آن می‌شود. کاربردهای چسب و پوشش در صنایع متالوژی، محصولات چوبی، دیرگدازها و سایر صنایع، تطبیق‌پذیری و و کاربردی بودن این ماده را به خوبی نشان می‌دهد.

کاربرد قیر طبیعی یا گیلسونایت: 5. بخش محصولات شیمیایی

کاربردهای قیر طبیعی گیلسونایت: 6. بخش جوهر و رنگ

رزین گیلسونایت به طور گسترده‌ای به عنوان ماده مرطوب کننده اصلی کربن سیاه برای جوهرها استفاده می‌شود. رزین گیلسونایت با رزین‌های هیدروکربنی مبتنی بر نفت، رزین‌های فنولی و رزین‌های فلزی رقابت می‌کند که همگی می‌توانند به درجات مختلف مکمل یا جایگزین هم باشند. غلظت‌های مختلف رزین گیلسونایت یا قیر طبیعی برای تولید جوهرهای خبری با خاصیت براقیت و چسبندگی بالا استفاده می‌شود.

گریدهای مخصوص گیلسونایت به نام Selects نیز از مواد استاندارد مورد استفاده در فرمولاسیون جوهر سیاه هستند و به عنوان افزودنی در رنگ‌ها و لاک‌های آسفالتی استفاده می‌شوند.

کاربردهای قیر طبیعی گیلسونایت: 6. بخش جوهر و رنگ

دوام قیرِ طبیعی یا گیلسونایت

به طور خلاصه می‌توان گفت خواص ذاتی پودر گیلسونایت همراه با عوامل خارجی، آن را به ماده‌ای بادوام تبدیل می‌کند. مقاومت قیر طبیعی در برابر تنش‌های محیطی و شیمیایی تضمین می‌کند که این ماده موثر باقی مانده و کیفیت خود را در دوره‌های طولانی مدت حفظ می‌کند. این دوام به نوبه‌ی خود باعث افزایش طول عمر محصولات و پروژه‌هایی می‌شود که در آن از پودر قیر معدنی استفاده شده است.

پودر گیلسونایت به دلیل دوام آن شناخته می‌شود که می‌توان آن را به خواص ذاتی و عوامل خارجی زیر نسبت داد:

دوام قیرِ طبیعی یا گیلسونایت

ویژگی‌های گیلسونایت: 1. پایداری شیمیایی

قیر طبیعی عمدتا هیدروکربنی است که به آن درجه مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی می‌دهد. این پایداری طول عمر محصولاتی که دارای گیلسونایت هستند را تضمین می‌کند.

ویژگی‌های گیلسونایت: 1. پایداری شیمیایی

ویژگی‌های گیلسونایت: 2. جذب کم رطوبت

قیر معدنی تمایل کمی به جذب رطوبت دارد و به همین خاطر در صورت نگهداری یا استفاده در محیط‌های مرطوب خطر تخریب آن کم است.

ویژگی‌های گیلسونایت: 2. جذب کم رطوبت

ویژگی‌های قیر طبیعی: 3. مقاومت حرارتی

پودر گیلسونایت با نقطه نرم شدن بالا، یکپارچگی خود را در دماهای بالا حفظ می‌کند و برای استفاده در دمای بالا مناسب است.

ویژگی‌های قیر طبیعی: 3. مقاومت حرارتی

ویژگی‌های قیر معدنی: 4. چسبندگی طبیعی

خواص چسبندگی قیر طبیعی باعث اتصال موثرتر و ایجاد مقاومت در برابر نیروهای خارجی و در نتیجه طول عمر کلی محصول نهایی می‌شود.

ویژگی‌های قیر معدنی: 4. چسبندگی طبیعی

ویژگی‌های قیرِ طبیعی: 5. مقاومت در برابر UV

پودر گیلسونایت در برابر تخریت اشعات ماورابنفش (UV) مقاوم است که باعث افزایش طول عمر برنامه‌های کاربردی فضای باز می‌شود.

ویژگی‌های قیرِ طبیعی: 5. مقاومت در برابر UV

ویژگی‌های گیلسونایت: 6. حلالیت کم

اگرچه قیر طبیعی در محلول‌های خاصی حل می‌شود اما حلالیت محدود آن در آب و بسیاری از حلال‌های رایج دیگر به دوام آن در مواجهه با عوامل مختلف محیطی کمک می‌کند.

ویژگی‌های گیلسونایت: 6. حلالیت کم

ویژگی‌های گیلسونایت: 7. مقاومت در برابر تخریب بیولوژیکی

بر خلاف برخی از مواد آلی، پودر گیلسونایت یا قیر معدنی به راحتی به دلیل فعالیت میکروبی تجزیه نمی‌شود که این مساله به ماندگاری طولانی‌تر قیر طبیعی کمک می‌کند.

قیر 40/50 : قیمت و خرید قیر 40/50 + کاربرد و مزایا

ویژگی‌های گیلسونایت: 7. مقاومت در برابر تخریب بیولوژیکی

ویژگی‌های قیر طبیعی: 8. پایداری اکسیداتیو

گیلسونایت دارای مقاومت ذاتی در برای اکسیداسیون است؛ به این معنی که در طول زمان در معرض هوا به سرعت تجزیه نمی‌شود.

ویژگی‌های قیر طبیعی: 8. پایداری اکسیداتیو

مزایای استفاده از پودر یا کلوخه گیلسونایت

گیلسونایت میکرونیزه یا قیر معدنی مزایای بسیاری دارد که آن را به یک دارایی ضروری در کاربردهای متعدد در صنایع مختلف تبدیل می‌کند. منشا طبیعی آن همراه با ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی خاص، قیر طبیعی را به یک انتخاب برجسته برای صنایع مختلف تبدیل کرده که به دنبال عملکرد و کارایی اقتصادی هستند.

پودر گیلسونایت یا قیرِ طبیعی به دلیل ترکیبات و مزایای منحصربفرد خود، یک جزء حیاتی در صنایع مختلف محسوب می‌شود که کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه به برخی از مزایای پودر قیر معدنی اشاره می‌کنیم.

مزایای استفاده از پودر یا کلوخه گیلسونایت

گیلسونایت به عنوان افزودنی طبیعی

قیر طبیعی یک افزودنی طبیعی و سازگار با محیط زیست است. این ماده به عنوان یک آسفالتیت طبیعی، کمترین تاثیر زیست محیطی را در مقایسه با جایگزین‌های مصنوعی خود دارد.

گیلسونایت به عنوان افزودنی طبیعی

عملکرد پیشرفته قیر طبیعی

دوام و پایداری در برابر دمای بالا باعث می‌شود قیر معدنی عملکرد بهبودیافته و پیشرفته‌تری داشته باشد. وقتی از گیلسونایت در آسفالت استفاده می‌شود، مقاومت آن در برابر سایش، تغییرات دمایی و آسیب آب افزایش می‌یابد. بعلاوه اینکه گیلسونایت طیف وسیع‌تری از دمای کاری را ارائه می‌دهد و به همین خاطر برای ساخت و ساز جاده بسیار کاربردی است.

عملکرد پیشرفته قیر طبیعی

تطبیق‌پذیری قیرِ طبیعی

قیر طبیعی کاربردهای مختلفی دارد و می‌توان از آن در صنایع مختلف از آسفالت گرفته تا تولید جوهر و حتی در بخش نفت و گاز استفاده کرد. بعلاوه اینکه گریدهای مختلف گیلسونایت برای برنامه‌های خاص قابل انتخاب است که کاربرد و بهره‌وری آن را افزایش می‌دهد.

تطبیق‌پذیری قیرِ طبیعی

ایمنی و بهداشت قیر معدنی

سمیت کم قیر طبیعی یا گیلسونایت باعث می‌شود این ماده برای استفاده در کاربردهای مختلف ایمن‌تر باشد.

ایمنی و بهداشت قیر معدنی

مقاومت بالای قیر معدنی

قیرِ طبیعی به انگلیسی Natural Bitumen مقاومت شیمیایی بالایی دارد. این ماده در برابر برخی مواد شیمیایی بسیار مقاوم است که آن را برای پوشش‌های محافظ مناسب می‌سازد. بعلاوه قیر معدنی دافع آب نیز هست و مقاومت طبیعی این ماده در برابر آب، قابلیت‌های ضد آب آن را افزایش می‌دهد.

مقاومت بالای قیر معدنی

مزایای اقتصادی گیلسونایت

فراوانی طبیعی و روش‌های موثر برای استخراج آن باعث شده گیلسونایت یا قیر طبیعی یک گزینه‌ی مقرون به صرفه برای صنایع باشد. کشورهای مختلف تولید کننده گیلسونایت هستند. بعلاوه اینکه تولیدکنندگان گیلسونایت در ایران در غرب کشور نیز این ماده را ارائه می‌دهند.

مزایای اقتصادی گیلسونایت

قیمت گیلسونایت در ایران

قیمت گیلسونایت صادراتی در ایران به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت قیرِ طبیعی، نرخ ارز بین‌المللی است. به دلیل ناپایدار بودن نرخ مبادله به واحد پول ایران، قیمت روز قیر طبیعی بیتومین به دلار برای مشتریان تغییر می‌کند.

بعلاوه اینکه بازار قیرِ طبیعی ایران مشتریان خاصی دارد که در صورت افزایش تقاضا، قیمت گیلسونایت نیز متعاقبا افزایش می‌یابد.

قیمت گیلسونایت در ایران

صادرات قیر طبیعی

صادرات گیلسونایت ایران از طریق شرکت‌های بازرگانی به کشورهای مختلف انجام می‌شود. صادرات گیلسونایت به آمریکا، اروپا و کشورهای آسیایی انجام می‌شود و کیفیت این مواد بسیار بالا بوده و با بسته‌بندی و قیمت مناسب ارائه می‌شود.

ایران بهترین صادر کننده گیلسونایت شناخته می‌شود و این محصولات در ازمایشگاه‌های مختلف بررسی و تایید شده‌اند.

صادرات قیر طبیعی

خرید قیر طبیعی

در این مطلب در خصوص قیمت پودر گیلسونایت و ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول نکاتی را بیان کردیم. گیلسونایت یا قیرِ طبیعی یک هیدروکربن طبیعی است که مانند آسفالت سفت است و در حلال‌های معطر و آلی و همینطور آسفالت نفتی حل می‌شود. این ماده به دلیل سازگاری منحصربفردی که دارد، اغلب برای سخت کردن محصولات نفتی نرم‌تر استفاده می‌شود.

قیر معدنی شکننده است و به راحتی می‌توان آن را به پودر تبدیل کرد. زمانی که از قیرِ طبیعی در تولید سیمان آسفالت یا آسفالت مخلوط استفاده می‌شود، باعث پایداری بیشتر مخلوط‌های روسازی می‌شود. برای خرید گیلسونایت یا بهتر بگوییم، خرید قیر طبیعی می‌توانید با شرکت ایران ای ترید در ارتباط باشید.

خرید قیر طبیعی

قیمت قیر

مقالات مرتبط

نظرات