صادرات قیر: تامین و صادرات قیر ایران + قیمت لحظه ای

از آنجایی که جاده و راه‌سازی یکی از صنایع زیرساختی در هر کشوری است، محصولات نفتی که در ساخت آن هم به کار می‌روند، اهمیت زیادی دارند. یکی از این محصولات قیر است. قیر استفاده‌های زیادی در صنعت جاده‌سازی برای ساخت جاده‌ها دارد. همچنین، قیر در ساختمان‌سازی برای ساخت عایق‌های بام‌های خانه‌ها پرکاربرد است. از اینرو، قیر ماده‌ای پر استفاده است و تولید قیر صادراتی در کشورمان همواره رو به رشد بوده زیرا تقاضا برای آن زیاد است. اما آیا می‌دانید انواع قیر صادراتی چیست و یا صادرات قیر از ایران به کدام کشورها انجام می‌شود؟ در ادامه این مطلب  ایران ای ترید بیشتر در خصوص صادرات قیر به جهان و  قیمت قیر صادراتی توضیح خواهیم داد.

صادرات قیر: قیر صادراتی چیست؟

همانطور که گفتیم، قیر ماده‌ای پر کاربرد در دنیا است. بنابراین، طبیعی است که کشورهای مختلف دنیا برای صنعت جاده‌سازی و خانه‌سازی از قیر استفاده کنند. از آنجایی که همه‌ی کشورها دارای منابع قیر نیستند، صادرات قیر از کشورهای تولیدکننده قیر بسیار زیاد است.

قیر‌ صادراتی قیری هستند که کشورهای تولید‌کننده برای صادرات آماده و بسته‌بندی می‌کند. ایران هم در خاورمیانه یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های قیر صادراتی است. برای اطلاع از قیمت قیر صادراتی می‌توانید با تیم IranETrade  در ارتباط باشید که به فروش عمده قیر صادراتی می‌پردازد.

صادرات قیر: قیر صادراتی چیست؟

قیمت قیر صادراتی: انواع قیر صادراتی چه هستند؟

اصولا قیر با استفاده از پروسه‌های مختلفی به وجود می‌آید که باعث می‌شود انواع مختلفی از قیرها وجود داشته باشد. در ایران هم محصولات قیر متنوعی وجود دارد که به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

برای مثال، قیر نفتی یکی از انواع قیر صادراتی است که با استفاده از تقطیر نفت خام بدست می‌آید. قیر طبیعی که از منابع طبیعی زمین به دست می‌آید نیز در صادرات قیر کاربرد دارد. یک نوع دیگر هم قیر دمیده است که تولیدکنندگان قیر با استفاده از پروسه‌ی دمیدن هوا در دمای زیاد روی قیر نفتی آن را تولید می‌کنند.

قیر‌های دیگر هم قیر‌های محلول و امولسیون هستند که به ترتیب با مخلوط کردن قیر با حلال و اعمال فرآیند روی قیر آنها را تولید می‌کنند. برای اطلاع از قیمت قیر صادراتی برای هر کدام از این نوع قیر‌ها می‌توانید با شرکت IranETrade در تماس باشید.

قیمت قیر صادراتی: انواع قیر صادراتی چه هستند؟

انواع قیر درجه نفوذ در صادرات قیر

در بین قیرهای صادراتی قیرهای درجه نفوذ هم جزو قیرهای پر طرفدار هستند. یکی از رایج‌ترین انواع درجه بندی قیر، قیر صادراتی 60/70 است. این قیر یک انتخاب خوب برای ساخت پوشش جاده به حساب می‌آید.

قیمت قیر صادراتی ۶۰/۷۰ بسته به نوسانات قیمت نفت خام و شرکت توزیع کننده متفاوت است. قیر 60/90 هم یکی دیگر از انواع قیر است که بیش از همه برای تولید آسفالت داغ برای پوشش جاده‌ها کاربرد دارد.

شرکت‌های تولید‌کننده قیمت قیر صادراتی ۶۰/۹۰ را تعیین می‌کنند که با توجه به قیمت نفت خام متغیر است. قیر 85/100 هم مثل قیر 60/90 برای تولید آسفالت داغ استفاده می‌شود. همچنین، جاده‌سازان از آن برای ساخت پایه جاده‌ها استفاده می‌کنند.

یک نوع دیگر قیر 50/70 است که عمدتاً در تولید مخلوط‌های قیری برای ساخت پوشش سطحی جاده‌ها، باندهای فرودگاه، پیاده‌رو، مسیر مسابقه و سکوی فرود کاربرد دارد.

قیر 80/100 نیز کاربردی مشابه با قیر 85/100 دارد که عمده استفاده آن تولید آسفالت داغ است. برای اطلاع از قیمت قیر صادراتی 60/70، قیمت قیر صادراتی ۵۰/۷۰، قیمت قیر 85/100 صادراتی و قیمت قیر صادراتی ۸۰/۱۰۰ با شرکت IranETrade در تماس باشید که در حوزه‌ی صادرات قیر فعالیت می‌کند.

درجه نفوذ قیر به میزان سختی قیر اشاره دارد که کارشناسان آن را با استفاده از یک پروسه آزمایشگاهی ارزیابی می‌کنند. سپس، آنها با توجه به میزان سختی قیر آنها را درجه‌بندی می‌کنند. درجات مختلف قیر خصوصیات و ویژگی‌های متنوع دارند و کاربرد آنها نیز متفاوت است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیر امولسیون به مطلب معرفی قیر امولسیون + کاربردها مراجعه فرمایید.

انواع قیر درجه نفوذ در صادرات قیر

قیمت قیر صادراتی: کدام کشورها بیش از همه قیر تولید می‌کنند؟

قیر صادراتی یک محصول پر فروش در دن یااست. برای همین هم کشورهای زیادی وجود دارند که در زمینه خرید و فروش قیر صادراتی فعالیت می‌کنند. بر طبق آمارهای گرفته شده در سال 2016 چین با تولید 2 میلیارد و ۱۷ میلیون تن قیر بزرگترین تولید‌کننده قیر در دنیا است.

بعد از چین، ایالات متحده آمریکا با تولید سالانه ۱ میلیارد و ۹۷ میلیون تن قیر در سال جایگاه دوم را در زمینه تولید بیشترین میزان قیر به خود اختصاص می‌دهد. بعد از آمریکا، روسیه و هند قرار دارند که به ترتیب با تولید بیش از 76 و ۵۱ میلیون تن قیر جایگاه چهارم و پنجم در زمینه‌ی تولید بیشترین میزان قیر را دارند.

در جایگاه پنجم هم کره جنوبی قرار دارد که سالانه ۵۰ میلیون تن قیر تولید می‌کند. بعد از کره‌ی جنوبی ایران با تولید بیش از ۴۸ میلیون تن قیر در سال رتبه ششم بیشترین تولیدکنندگان قیر در دنیا قرار دارد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید قیر صادراتی هستید، می‌توانید به سایت IranETrade  مراجعه کند که در زمینه صادرات قیر به جهان فعالیت می‌کند.

قیمت قیر صادراتی: کدام کشورها بیش از همه قیر تولید می‌کنند؟

قیمت قیر صادراتی: کدام کشورها بیشترین واردات قیر را دارند؟

در بخش قبلی در مورد این صحبت کردیم که کشورهای برتر تولیدکننده قیر صادراتی چه هستند. اما در مورد کشورهایی که بیشترین میزان قیر را وارد می‌کنند چطور؟ شاید جالب باشد بدانید دقیقا کشورهایی که بیشترین میزان تولید قیر را دارند، وارد‌کننده و مصرف‌کننده عمده آن هم هستند.

برای مثال، آمریکا در سال 2022 حدود 3 میلیارد دلار واردات قیر داشته است. این میزان باعث می‌شود که آمریکا رتبه اول را در بین کشورهای بیشترین مصرف‌کننده قیر داشته باشد و این به خاطر زیر ساخت‌های جاده‌سازی این کشور است که بسیار گسترده هستند.

بعد از آمریکا چین دومین رتبه در زمینه بیشترین میزان مصرف قیر را دارد و ارزش واردات قیر در این کشور در سال 2022 حدود 1.5 میلیارد دلار برآورد شده است. بعد از چین هند و فرانسه هستند که ارزش واردات قیر آنها به ترتیب 1.2 میلیارد و ۵۵۹ میلیون دلار است. بعد از این دو کشور هم اندونزی قرار دارد که ارزش واردات قیر آن در سال  2022 به میزان ۵۲۲ میلیون دلار برآورد شده است.

قیمت قیر صادراتی: کدام کشورها بیشترین واردات قیر را دارند؟

قیمت قیر صادراتی: بیشترین صادرات قیر را چه کشورهایی دارند؟

با توجه به آمار گرفته شده در سال 2021. در زمینه صادرات قیر، کانادا رتبه اول را داشته و میزان صادرات قیر آن به ۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار می‌رسید. بعد از کانادا در سال 2021 سنگاپور با ارزش صادرات قیر ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلاری جایگاه دوم را در زمینه صادرات قیر داشت.

در جایگاه سوم یونان قرار داشت که بیش از ۱ میلیارد دلار قیر را در سال 2021 صادر می‌کرد. در جایگاه چهارم هم امارات قرار داشت که میزان ارزش واردات صادرات قیر آن در سال 2021 به 981 میلیون دلار رسید. بعد از امارات هم کره جنوبی قرار دارد که با ۹۱۳ میلیون دلار صادرات قیر، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

با این حال، توجه داشته باشید که این آمار در سال 2021 گرفته شده و ممکن است در سال‌های بعد جایگاه‌های کشورها با همدیگر تفاوت داشته باشند. در صورتی که مایل به خرید قیر صادراتی هستید، می‌توانید برای اطلاع از قیمت قیر صادراتی با شرکت IranETrade تماس بگیرید.

قیمت قیر صادراتی: بیشترین صادرات قیر را چه کشورهایی دارند؟

قیر ایران به کدام کشورها صادر می شود؟

صادرات قیر از ایران به کشورهای مختلفی انجام می‌شود. این قیرها معمولا به صورت بشکه‌ای، فله یا کیسه‌ای بسته‌بندی شده و به وسیله‌ی کانتینرها از طریق دریایی به کشورهای مقصد ارسال می‌شوند. تجارت قیر در جهان یکی از تجارت‌های بزرگ است و البته در بسیاری از کشورها از واژه‌ی آسفالت به جای قیر استفاده می‌شود. ایران ای ترید مرجع تخصصی فروش عمده قیر صادراتی است و بهترین قیمت قیر صادراتی را می‌توانید از این فروشگاه تهیه کنید.

قیر دمیده چیست: معرفی قیر اکسیده + کاربردها

ایران یکی از مهم‌ترین فعالان در زمینه‌ی صادرات قیر به جهان است و بزرگ‌ترین مقاصد خرید قیر صادراتی شامل کشورهایی مانند چین، هند، کشورهای آفریقایی، ازبکستان، ترکمستان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و غیره هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیر محلول به مطلب معرفی قیر محلول یا کات بک مراجعه فرمایید.

قیر ایران به کدام کشورها صادر می شود؟

بررسی آمار صادرات قیر ایران

آمار صادرات در سال گذشته نشان داده است که صادرات فرآورده‌های روغنی نسبتا کاهش داشته است. با این حال صادرات قیر وضعیت مناسبی در سال 1402 داشته است؛ به این صورت که میزان صادرات قیر در طی 7 ماه در سال 1402 با رشد 14 درصدی نسبت به سال 1401 همراه بوده است. ایران یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان قیر طبیعی صادراتی است. برای خرید و قیمت قیر صادراتی عمده می‌توانید با شرکت ایران ای ترید در ارتباط باشید.

بررسی آمار صادرات قیر ایران

اهمیت صادرات قیر

تجارت قیر در جهان یکی از تجارت‌های مهم و سودآور است و کشورهای تولیدکننده قیر یا گیلسونایت صادراتی، در این تجارت سودهای زیادی کسب می‌کنند. اما صادرات قیر از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است که شامل جنبه‌های اقتصادی، صنعتی و توسعه‌ای می‌شود. در ادامه در خصوص شرایط قیر صادراتی و اهمیت آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

اهمیت صادرات قیر

اهمیت صادرات قیر از نظر اقتصادی

صادرات قیر می‌تواند یک منبع درآمد ارزی برای کشورها باشد. بعلاوه افزایش صادرات محصولات غیرنقتی از جمله قیر صادراتی، می‌تواند با ایجاد تنوع در بخش صادرات، باعث افزایش درامد و کاهش وابستگی به صادرات نفت خام شود. ضمن اینکه فرآوری نفت خام به محصول باارزشی مانند قیر صادراتی، می‌تواند ارزش افزوده‌ی بیشتری نسبت به فروش نفت خام ایجاد کند.

اهمیت صادرات قیر از نظر اقتصادی

اهمیت صادرات قیر از نظر صنعتی

یکی دیگر از مزایای صادرات قیر برای کشورها این است که تولید و صادرات قیر می‌تواند باعث توسعه‌ی صنایع پایین دستی مرتبط با نفت و پتروشیمی شود. این امر می‌تواند به ایجاد مشاغل و افزایش تخصص‌های فنی در کشور نیز منجر شود. بعلاوه رقابت در بازار جهانی صادرات قیر، شرکت‌های مختلف را ملزم می‌سازد تا از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر استفاده کنند که منجر به بهبود فرایندهای تولید می‌شود.

اهمیت صادرات قیر از نظر صنعتی

اهمیت صادرات قیر در بهبود زیرساخت‌ها

صادرات قیر می‌تواند در توسعه‌ی حمل و نقل و زیرساخت‌های حمل و نقل مانند بنادر، جاده‌ها و راه‌آهن بسیار موثر باشد. این امر می‌تواند به بهبود کلی زیرساخت‌های کشور و تسهیل تجارت نیز کمک کند. بعلاوه کشورهای تولیدکننده قیر صادراتی برای حفظ جایگاه خود در بازارهای جهانی، تلاش می‌کنند کیفیت محصولات خود را بالا ببرند. به این ترتیب صادرات قیر به ارتقای سیستم‌های تولید داخلی و افزایش اعتبار محصولات کشور در بازارهای جهانی نیز کمک می‌کند.

اهمیت صادرات قیر در بهبود زیرساخت‌ها

چه گریدهایی از قیر برای صادرات قیر مناسب است؟

خرید و فروش قیر صادراتی یکی از مهم‌ترین تجارت‌های کشور ایران است. اما چه گریدهایی از قیر بیشترین صادرات قیر را به خود اختصاص می‌دهند؟ پرمصرف‌ترین گریدهای قیر صادراتی شامل گرید 60/70 و گرید 85/100 می‌شود که برای ساخت جاده و زیرساخت‌های عمرانی بسیار کاربرد دارند. در این بین گرید 60/70 برای شرایط آب و هوایی سردتر مناسب است و از انعطاف بالایی برخوردار است. در مقابل گرید 85/100 برای شرایط آب و هوایی گرمتر مناسب است و مقاومت بالایی در برابر سایش دارد.

برای شرایط آب و هوایی معتدل معمولا فروش عمده قیر صادراتی گرید 70/100 بهترین انتخاب است. به طور کلی فروش عمده قیر صادراتی بسته به شرایط کلی کشور مقصد، نوع قیر صادراتی و نیازهای مشتری تعیین می‌شود. برای خرید و قیمت قیر صادراتی عمده می‌توانید با ایران ای ترید در ارتباط باشید.

چه گریدهایی از قیر برای صادرات قیر مناسب است؟

قیر صادراتی باید چه شرایط داشته باشد؟

در صادرات قیر فاکتورهای مختلفی باید مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه بیشتر در خصوص ویژگی‌های مهم قیر صادراتی توضیح خواهیم داد.

قیر صادراتی باید چه شرایط داشته باشد؟

شرایط قیر صادراتی: کیفیت قیر

یکی از نکات مهم در خصوص قیر صادراتی، کیفیت آن است. در واقع برای صادرات قیر، این ماده باید از نظر کیفیت فیزیکی و شیمیایی مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد. این استانداردها معمولا توسط سازمان‌های بین‌المللی مانند ASTM و ISO تعیین می‌شوند. از جمله مواردی که در کیفیت قیر صادراتی باید به آن توجه کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درجه نفوذ قیر: این معیار میزان نرمی و انعطاف‌پذیری قیر را تعیین می‌کند. قیرهای صادراتی معمولا درجه نفوذ 60/70، 85/100 یا 130/150 هستند.
  • نقطه ریزش: این معیار نشان می‌دهد قیر صادراتی در چه دمایی به صورت مایع خواهد بود. قیرهای صادراتی معمولا نقطه ریزش بالای 50 درجه سانتی‌گراد دارند.
  • چسبندگی: این معیار میزان چسبندگی قیر به سنگدانه‌های اسفالت را اندازه‌گیری می‌کند. قیر صادراتی باید چسبندگی کافی داشته باشد.

شرایط قیر صادراتی: کیفیت قیر

شرایط قیر صادراتی: خلوص قیر

یکی از شرایط قیر صادراتی، خلوص قیر است. در واقع قیری که برای صادرات انتخاب می‌شود نباید دارای آب، خاک یا مواد الی باشد. هر گونه ناخالصی در قیر باعث می‌شود کیفیت قیر کاهش پیدا کرده و مناسب استفاده نباشد.

شرایط قیر صادراتی: خلوص قیر

شرایط قیر صادراتی: بسته بندی

بسته‌بندی قیر یکی دیگر از فاکتورهای مهم در صادرات قیر است. در واقع بسته‌بندی‌ها باید به گونه‌ای باشد که در طول حمل و نقل آسیبی به محموله وارد نشود. قیر صادراتی به روش‌های مختلفی بسته‌بندی می‌شود اما معمولا بسته‌بندی به صورت فله‌ای است که مقادیر زیادی قیر برای صادرات آماده می‌شود. در ادامه‌ی مطلب در خصوص انواع بسته‌بندی قیر صادراتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

شرایط قیر صادراتی: بسته بندی

شرایط قیر صادراتی: اعلامیه گمرکی

صادرات قیر با صدور اظهارنامه گمرکی امکان‌پذیر است. اظهارنامه گمرکی یک سند رسمی است که اطلاعاتی از قبیل نوع کالای صادراتی، ارزش، وزن و کشور مقصد را مشخص می‌کند. بعلاوه قیر صادراتی باید مجوزهای لازم را از سازمان بورس کالا دریافت کند.

شرایط قیر صادراتی: اعلامیه گمرکی

بسته بندی قیر صادراتی چه انواعی دارد؟

صادرات قیر به جهان در بسته‌بندی‌های مخصوص انجام می‌شود. از آنجایی که قیر یک ماده چسبناک و قابل اشتعال است، برای همین مهم است که حتما برای حمل و نقل آن از بسته‌بندی مناسب استفاده شود. این کار باعث می‌شود که هم قیر از محفظه به بیرون درز نکند و هم اینکه خواص خود را در زمان حمل و نقل و ذخیره و انبار حفظ کند. اما انواع روش بسته بندی قیر صادراتی چیست؟

اصولا چند روش معمول برای این کار وجود دارد که در ادامه بیشتر در خصوص آنها توضیح خواهیم داد. ضمن اینکه اگر به دنبال خرید قیر صادراتی هستید، می‌توانید از سایت IranETrade بازدید کنید و در مورد قیمت قیر صادراتی نیز اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

بسته بندی قیر صادراتی چه انواعی دارد؟

بسته‌بندی Jambo قیر صادراتی

بسته‌بندی جامبو یکی از روش‌های رایج برای صادرات قیر است. در این روش، عرضه‌کنندگان، قیر را در کیسه‌های بزرگ و چند لایه‌ای از جنس پلی آلکن 12 می‌گذارند. جنس این کیسه‌ها در برابر دمای بالا مقاوم است و حتی می‌تواند تا دمای ۱۶۰ درجه سلسیوس نیز تاب بیاود. ظرفیت قیر جامبو بگ صادراتی برای حمل قیر بین 500 تا ۲۰۰۰ کیلوگرم است.

بنابراین، ویژگی‌های قیر جامبو بگ صادراتی باعث می‌شود که این روش بسته‌بندی روش کارآمد و کم هزینه‌ای باشد. برای اطلاع از قیمت قیر جامبو بگ صادراتی با IranETrade در تماس باشید.

بسته‌بندی Jambo قیر صادراتی

بسته بندی فله‌ای (Bulk)

برای پروژه‌های ساخت و ساز در مقیاس‌های بالا به مقدار زیادی قیر نیاز است. در این صورت فروش قیر صادراتی به صورت عمده انجام می‌شود. اما برای فروش عمده قیر صادراتی، بسته‌بندی‌ها برای ارسال و حمل و نقل معمولا به صورت فله هستند.

در روش بسته بندی فله عرضه‌کنندگان قیر را در کشتی و تانکر قیر در پالایشگاه بارگیری و در بندر مقصد تحویل می‌دهند. روش بسته‌بندی فله‌ای هم مثل روش جامبو مقرون به صرفه و از لحاظ حمل و نقل آسان است. اگر مایل به خرید قیر صادراتی هستید، می‌توانید برای خرید و قیمت قیر صادراتی عمده می‌توانید با ایران ای ترید در ارتباط باشید که در حوزه‌ی صادرات قیر به جهان فعالیت می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیر طبیعی به مطلب قیمت قیر طبیعی مراجعه فرمایید.

بسته بندی فله‌ای (Bulk)

بسته‌بندی Drum

بسته‌بندی درام یک روش معمول دیگر برای ذخیره و حمل و نقل قیر صادراتی است. در این روش، عرضه‌کنندگان قیر آن را در بشکه‌های فولادی استوانه‌ای شکل ذخیره می‌کنند که در مقابل حرارت و عوامل محیطی مقاوم هستند. بشکه یا درام‌های حمل قیر ظرفیت‌ها و ابعاد متفاوتی دارند.

برای مثال، برخی از آنها می‌توانند ۱۵۰ کیلو و برخی تا ۱۸۰ کیلو قیر را هم حمل کنند. روش بسته‌بندی درام در صادرات قیر به خاطر ایمنی، حفظ کیفیت قیر و کاربرد آسان جزو روش‌های پرطرفدار محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید از شرایط فروش عمده قیر صادراتی بشکه و قیمت قیر صادراتی مطلع شوید، به سایت  IranETrade مراجعه کنید.

قیر 40/60 : قیمت و خرید قیر 40/60 + کاربرد و مزایا

بسته‌بندی Drum

استاندارهای مهم برای قیر صادراتی

استانداردهای مرتبط با صادرات قیر برای اطمینان از کیفیت و عملکرد مناسب قیر در شرایط مختلف ضروری است و تولیدکنندگان قیر باید محصولات خود را با این استانداردها مطابقت دهند تا برای استفاده در کاربردهای مختلف، مناسب باشد.

صادرات قیر به جهان با توجه به استانداردهایی انجام می‌شود که این استانداردها خواص فیزیکی و شیمیایی قیر را تعیین می‌کنند. استانداردهای مرتبط با صادرات قیر توسط سازمان‌های بین‌المللی مانند ASTM و ISO تعیین می‌شود و مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

ASTM D 946 (PEN Grade): طبقه‌بندی قیر بر اساس درجه نفوذ و نرمی و انعطاف قیر در دماهای مختلف

ASTM D 2872 (VG Grade): طبقه‌بندی قیر بر اساس درجه ویسکوزیته و تعیین مقاومت قیر در برابر جریان

AASHTO M 320 (PG Grade): طبقه‌بندی قیر بر اساس عملکرد در شرایط مختلف (قیر عملکردی)

ASTM D 4402: تعیین چسبندگی قیر

ASTM D 6923: تعیین استحکام کششی قیر

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت قیر عملکردی کلیک  کنید.

استاندارهای مهم برای قیر صادراتی

مهمترین استانداردهای قیر در ایران

سازمان ملی استاندارد ایران (ISIRI) نیز استانداردهای مختلفی را برای قیر صادراتی تدوین کرده که خواص فیزیکی و شیمیایی قیر را تعیین می‌کند. شرکت‌های فعال در زمینه‌ی صادرات قیر باید محصولات خود را با این استانداردها منطبق سازند تا از کیفیت و عملکرد آنها در کاربردها و شرایط مختلف اطمینان حاصل شود.

مهمترین استانداردهای قیر در ایران

استاندارد ملی ایران شماره ۲۹۵۰

این استاندارد در صادرات قیر تعیین‌کننده خواص قیر است و قیر را بر اساس درجه نفوذ طبقه‌بندی می‌کند. این استاندارد بر اساس استاندارد ASTM D964 است و درجه‌ی نفوذ را معیاری برای تعیین نرمی و انعطاف‌پذیری قیر بررسی می‌کند. قیرهای که درجه نفوذ بالاتری دارند، نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و درجه نفوذ پایین‌تر نیز نشان‌دهنده‌ی سخت و شکننده بودن قیر است.

استاندارد ملی ایران شماره ۲۹۵۰

استاندارد ملی ایران شماره ۱۲۵۰۵

این استاندارد قیر صادراتی خواص قیرهای راهسازی را بر اساس عملکرد آنها در شرایط آب و هوایی و محیطی مختلف طبقه‌بندی می‌کند. این استاندارد در صادرات قیر ایران منطبق با استاندارد ASTM D 6927 است و طبق آن قیرها به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  • قیرهای کندگیر که در دماهای پایین سفت و در دماهای بالا نرم می‌شوند.
  • قیرهای کندگیر اصلاح‌شده که با مواد افزودنی اصلاح می‌شود تا در شرایط محیطی مختلف عملکرد مناسبی داشته باشند.
  • قیرهای تندگیر که در دماهای پایین سریع سفت و در دماهای بالا نرم می‌شوند.

استاندارد ملی ایران شماره ۱۲۵۰۵

استاندارد ملی ایران شماره ۱۲۵۰۶

این استاندارد خواص امولسیونی قیر را تعیین می‌کند و مطابق با استاندارد ASTM D 2397 است. استاندارد 12506 قیر صادراتی را طبق نوع امولسیفایر و خواص فیزیکی آنها طبقه‌بندی می‌کند. طبق این دسته‌بندی، قیرهای صادراتی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • قیرهای امولسیونی کاتیونیک که با مواد افزودنی کاتیونیک امولسیون می‌شوند.
  • قیرهای امولسیونی آنیونیک که با مواد افزودنی آنیونیک امولسیون می‌شوند.

استاندارد ملی ایران شماره ۱۲۵۰۶

سایر استانداردها در صادرات قیر ایران

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، قیر صادراتی باید استانداردهای دیگری نیز داشته باشد. برای مثال استاندارد IRISI 2962 برای اندازه‌گیری میزان چسبندگی قیر بکار برده می‌شود و استاندارد IRISI 6923 نیز استحکام کششی قیر را اندازه‌گیری می‌کند. تولیدکنندگان برای فروش قیر صادراتی، باید محصولات خود را با این استانداردها منطبق سازند تا اطمینان حاصل شود محصول ارائه شده برای کاربرد مورد نظر مناسب است.

سایر استانداردها در صادرات قیر ایران

قیر صادراتی چه مجوزهایی لازم دارد؟

برای فروش قیر صادراتی، شرکت مورد نظر باید مجوزهایی داشته باشد. این مجوزها را سازمان بورس کالا صادر می‌کند و برای دریافت آن، صادرکننده باید مدارکی از جمله کارت بازرگانی، گواهینامه ثبت شرکت، قرارداد فروش قیر صادراتی و غیره را ارائه دهد. سازمان بورس این مدارک را بررسی کرده و در صورت تایید، مجوز را صادر می‌کند.

با این حال برای صادرات قیر به مجوزهای دیگری از جمله مجوز خروج کالا از گمرک و بیمه‌نامه حمل و نقل نیز نیاز است که در ادامه بیشتر در خصوص هر یک از این مجوزها توضیح خواهیم داد.

قیر صادراتی چه مجوزهایی لازم دارد؟

مجوز سازمان بورس کالا برای صادرات قیر

برای دریافت مجوز صادرات قیر از بورس کالا، همانطور که گفیتم صادرکنندگان باید مدارکی را به این سازمان ارائه دهند. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • کارت بازرگانی معتبر
  • گواهی ثبت شرکت معتبر (اطلاعات مربوط به شرکت از جمله نام شرکت، شماره ثبت و آدرس‌ها)
  • گواهینامه استاندارد قیر که تاییدکننده کیفیت قیر منطبق بر استانداردهای بین‌المللی از جمله ASTM و ISO باشد.
  • پیش فاکتور خرید قیر که اطلاعات مربوط خرید قیر صادراتی از جمله نوع قیر، مقدار آن، قیمت قیر صادراتی و تاریخ تحویل در آن ذکر شده باشد.
  • قرارداد فروش قیر که اطلاعات مربوط به فروش قیر مانند نام خریدار، مقدار قیر، قیمت قیر صادراتی و تاریخ تحویل در آن ثبت شده باشد.

سازمان بورس کالا این مدارک را بررسی کرده و در صورت تایید، مجوز صادرات قیر را صادر می‌کند. به این ترتیب صادرکننده می‌تواند مراحل صادرات قیر به خارج از کشور را دنبال کند.

مجوز سازمان بورس کالا برای صادرات قیر

مجوز خروج قیر صادراتی از گمرک

یکی از مراحل مهم صادرات قیر، خروج آن از گمرک است. صادرکنندگان قیر اظهارنامه گمرکی داشته باشند. اظهارنامه گمرکی سندی رسمی است که اطلاعات مربوط به کالای صادراتی از جمله نوع کالا، مقدار کالا، ارزش آن و همینطور مقصد در آن ثبت می‌شود. پس از صدور این اظهارنامه، گمرک ایران مجوز خروج قیر صادراتی را از گمرک صادر می‌نماید.

مجوز خروج قیر صادراتی از گمرک

بیمه‌نامه حمل و نقل برای صادرات قیر

برای صادرات قیر لازم است محموله دارای بیمه‌نامه حمل و نقل نیز باشد. این بیمه‌نامه کالای ارسالی را در برابر خسارات احتمالی در طول مسیر بیمه می‌کند. از جمله خسارات احتمالی می‌توان به خسارات ناشی از غرق شدن کشتی حمل قیر، خسارت ناشی از آتش‌سوزی، خسارت ناشی از سرقت و غیره اشاره کرد. شرکت بیمه این بیمه‌نامه را صادر می‌کند و قیمت آن نیز بر اساس ارزش و قیمت قیر صادراتی، مدت زمان حمل و نقل، فاکتورهای دیگر تعیین می‌شود.

بیمه‌نامه حمل و نقل برای صادرات قیر

مراحل صادرات قیر

پس از جمع‌آوری مدارک و مجوزهای لازم، نوبت به صادرات قیر می‌رسد. مراحل صادرات قیر به صورت زیر است:

  • پیدا کردن بازار هدف: صادرکننده قیر باید بازار هدف را شناسایی کرده و نیازهای آن را در نظر بگیرد.
  • عقد قرارداد: صادرکننده و مشتری خرید قیر صادراتی باید قراردادی منعقد کنند که تمام شرایط مربوط به صادرات قیر از جمله قیمت قیر صادراتی، نوع قیر، زمان و نحوه تحویل و پرداخت در آن ذکر شود.
  • آماده‌سازی کالا: قیر صادراتی باید منطبق بر استانداردها و شرایط موجود در قرارداد باشد و در بسته‌بندی‌های مناسب و استاندارد آماده‌ی ارسال شود.
  • تشریفات گمرکی: صادرکننده قیر باید مراحل مربوط به گمرک را پیگیری کرده و مدارکی مانند فاکتورها، قرارداد فروش قیر صادراتی، گواهی مبدا و غیره را به گمرک ارائه دهد و هزینه‌ی مربوطه را پرداخت نماید.
  • ارسال کالا: پس از تشریفات گمرکی، قیر صادراتی از طریق یک شرکت حمل و نقل مناسب به کشور مقصد ارسال می‌شود. کالای ارسالی باید بیمه حمل و نقل داشته باشد.
  • وصول مطالبات: پس از تحویل کالا به مقصد، خریدار وجه آن را پرداخت می‌کند. نحوه‌ی پرداخت قیمت قیر صادراتی باید در قرارداد ذکر شده باشد.

مراحل صادرات قیر

روش صادرات قیر

صادرات قیر معمولا به دو روش زمینی و دریایی انجام می‌شود. قیرهای بسته‌بندی شده با جامبو بگ و بشکه معمولا از طریق دریایی و در کانتینرهای بزرگ به کشور مقصد ارسال می‌شوند. برای ارسال قیر صادراتی از طریق زمینی نیز قیرها به صورت فله‌ای بسته‌بندی شده و از طریق تانکرهای حمل صادر می‌شوند.

روش صادرات قیر

رتبه ایران در قیر صادراتی

طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک، در سال 2022، صادرات قیر ایران در رتبه‌ی چهارم جهان قرار داشته است. ایران در سال 2022 بیش از 5.4 میلیون تن صادرات قیر داشته که ارزش آن به بیش از 1.5 میلیون دلار می‌رسد. ایران بعلاوه از نظر تولید قیر در رتبه‌ی هفتم جهان قرار دارد و در سال 2022 بیش از 6 میلیون تن تولید قیر داشته است.

درجه نفوذ پذیری قیر چیست: نحوه تعیین درجه نفوذ پذیری قیر + مقایسه

کیفیت قیر صادراتی ایران بسیار بالا است و به همین خاطر کشورهای مختلفی به دنبال خرید قیر صادراتی از کشور ما هستند. برای اطلاع از قیمت قیر طبیعی صادراتی و اطلاع از نحوه خرید قیر صادراتی می‌توانید با ایران ای ترید در ارتباط باشید.

رتبه ایران در قیر صادراتی

قیمت قیر صادراتی: مفهوم گواهی SGS در صادرات قیر چیست؟

گواهی SGS به شرکت SGS اشاره دارد که یک شرکت بین‌المللی است و تخصص آن در زمینه بازرسی آزمایش انجام آزمایشات و تایید کیفی قیرهای صادراتی و اعطای گواهینامه به محصولات قیر است.

شرکت SGS شبکه بین‌المللی برای آزمایشگاه‌های خود تاسیس کرده که از طریق آن‌ها می‌تواند آزمایش قیر و آسفالت را برای کشورهای مختلف انجام دهد. در صورتی که کشورهای صادرکننده قیر این آزمایشات را با موفقیت بگذرانند، شرکت SGS به آنها گواهینامه SGS اعطا می‌کند که به وسیله آن می‌توانند محصولات قیر خود را به بازارهای بین‌المللی صادر کنند.

در اصل، هدف از اعطای گواهینامه SGS صادرات قیر و محصولات قیر مطابق با استانداردهای ملی و استانداردهای بین‌المللی برای تولید قیر است. برای اطلاع از قیمت هر تن قیر صادراتی به سایت IranETrade مراجعه کنید.

قیمت قیر صادراتی: مفهوم گواهی SGS در صادرات قیر چیست؟

قیمت قیر صادراتی: مفهوم هزینه THC در صادرات قیر چیست؟

هزینه‌های THC هزینه‌های حمل و نقل ترمینال صادرات قیر هستند که مقامات ترمینال در هر بندر تحویل قیر صادراتی برای استفاده از تجهیزات بارگیری و تخلیه بارهای قیر آنها را برای صادرکنندگان قیر اعمال می‌کنند. به طور کلی، هزینه‌های حمل و نقل ترمینال در هر کشور برای هر بندر مختلف است، چون هر کشوری مقررات و هزینه‌های خاص خود را دارد.

هزینه‌های حمل و نقل ترمینال هم جزئی از هزینه کل قیمت قیر صادراتی هستند که شامل دسترسی به قیر، نگهداری و تعمیر تجهیزات تخلیه، بارگذاری قیر و استفاده آنها می‌شوند.

قیمت قیر صادراتی: مفهوم هزینه THC در صادرات قیر چیست؟

مفهوم FOB و EXW در بحث صادرات قیر چه مفهومی دارد؟

مفهوم FOB و EXW در بحث صادرات قیر مربوط به هزینه‌های حمل و نقل آن می‌شود.FOB  مخفف عبارت Free on Board  است که به معنی تحویل روی عرشه است. این مفهوم در تجارت بین‌المللی به معنای این است که فروشنده تعهدات و مسئولیت خود را در مورد تحویل کالا انجام داده است.

اما در خصوص صادرات قیر، تحویل روی عرشه یعنی اینکه فروشنده باید کالای خود را برای صادرات آماده کند و آنها را از طریق کشتی در بندر تحویل دهد. در نتیجه، FOB  مفهومی است که بیشتر در رابطه با حمل و نقل و تحویل کالای قیر صادراتی از طریق بنادر و دریا استفاده می‌شود.

برای مثال، برخی از شرکت‌ها که با این قیمت قیر بشکه ای صادراتی خود را حساب می‌کنند، دیگر مجبور نیستند هزینه‌های حمل و نقل یا مالیات صادرات قیر را بپردازند و فقط هزینه تحویل قیر در بندر را حساب می‌کنند.

مفهوم FOB و EXW در بحث صادرات قیر چه مفهومی دارد؟

مفهوم EXW در صادرات قیر

EXW مخفف عبارت Ex Works و یک اصطلاح تجارت بین‌المللی است. بر طبق این مفهوم، فروشنده کالای خود را در یک مکان معین تحویل می‌دهد. اما این خریدار است که مسئولیت پرداخت هزینه‌های حمل و نقل، مالیات و بیمه و هر هزینه اضافه دیگر را بر عهده دارد. در مورد قیر صادراتی هم همینطور است.

به طور کلی مفهوم EXW در صادرات قیر یعنی اینکه فروشنده فقط مسئولیت قرار دادن قیر به یک مکان مشخص را دارد. اما این خریدار است که باید هزینه‌های حمل و نقل و ریسک‌های مربوط به حمل و نقل قیر صادراتی و مالیات آن را متحمل شود.

مفهوم EXW در صادرات قیر

قیمت قیر صادراتی: صادرات قیر از طریق کدام کریدورهای دریایی انجام می‌گیرد؟

پیشتر اشاره کردیم که صادرات قیر بیشتر از طریق دریا و تحویل آن در بنادر تجاری انجام می‌گیرد. برای همین، کریدور‌های دریایی مختلفی وجود دارند که بسته به کشورهای مقصد، می‌توانند متفاوت باشند. این راه‌های دریایی مسیر اصلی حمل و نقل صادرات کالاهای قیر بین کشورهای مختلف هستند و تاجران قیر صادراتی و کشورها از طریق این کریدور‌های دریایی قیر صادراتی خود را به کشورهای خریدار ارسال می‌کنند.

برای مثال، راهروی عبور آفریقای شرقی یکی از کریدور‌های دریایی است که کشورهای آفریقای شرقی از طریق بنادر آن می‌توانند قیر صادراتی دریافت کنند. یک کریدور دریایی مهم دیگر هم راهروی تجارت جدید بین‌المللی زمین و دریا است که مرکز آن در شهر چونگ کینگ چین مستقر شده است.

این راهروی تجاری به ۱۹۰ بندر در 90 کشور دنیا متصل است. همچنین، ایران هم با دسترسی به دریای خزر و خلیج فارس می‌تواند از چند کریدور دریایی برای واردات و صادرات قیر یا گیلسونایت صادراتی استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت قیر صادراتی ایران می‌توانید با ایران ای ترید در ارتباط باشید.

قیمت قیر صادراتی: صادرات قیر از طریق کدام کریدورهای دریایی انجام می‌گیرد؟

صادرات قیر ایران از طریق کدام بنادر انجام می‌گیرد؟

از آنجایی که ایران هم از شمال به دریای خزر و هم از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان دسترسی دارد، می‌تواند صادرات قیر خود را از طریق چند بندر انجام دهد. برای مثال، بندر خلیج فارس بندرعباس و نقطه مهمی برای انجام صادرات و واردات قیر است.

از سوی دیگر، بندر امام خمینی در ماهشهر خوزستان، بندر بوشهر و بنادر مختلف در دریای خزر هم (مثل بندر انزلی) مناطق مهمی برای تجارت قیر محسوب می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت هر تن قیر می‌توانید با ایران ای ترید در ارتباط باشید.

صادرات قیر ایران از طریق کدام بنادر انجام می‌گیرد؟

آیا ایران با وجود تحریم هنوز هم می‌تواند قیر صادر کند؟

در سال‌های اخیر تحریم‌های شدیدی بر روی تجارت بین‌المللی ایران اعمال شده که صادرات قیر هم یکی از آنها است. با این وجود، ایران هنوز هم توانسته که قیر را به کشورهای دیگر هم از طریق زمینی و هم از طریق مسیرهای دریایی صادر کند.

با این حال، صادرات قیر در ایران هم چالش‌های خودش را دارد، مثل قیمت گذاری نامناسب و رقابت با بازارهای جدید در عرصه فروش قیر. اگر مایل به کسب اطلاعات در مورد قیمت قیر صادراتی هستید، می‌توانید با شرکت IranETrade در تماس باشید.

آیا ایران با وجود تحریم هنوز هم می‌تواند قیر صادر کند؟

مشاهده قیمت قیر صادراتی آنلاین در IranETrade

اگر می‌خواهید بدانید قیمت قیر صادراتی امروز چطور برآورد می‌شود، باید چند عامل را در نظر بگیرید. اول از همه باید بدانید که قیمت نفت خام مدام در بازار جهانی در حال نوسان است. حالا این چه ربطی به قیمت قیر صادراتی در بورس امروز دارد؟

وقتی که قیمت نفت خام بالا و پایین شود، قیمت قیر هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد چون قیر محصولی است که از نفت خام بدست می‌آید. در نتیجه، افزایش و کاهش قیمت نفت خام قیمت قیر فله‌ای را تغییر می‌دهد. یک عامل مهم دیگر در تعیین قیمت قیر صادراتی بورس هم میزان عرضه و تقاضای آن در بازار است.

هر چقدر که میزان تقاضای قیر بیشتر باشد، اما میزان عرضه با آن متناسب نباشد، قیمت افزایش می‌یابد. یک عامل مهم دیگر در قیمت انواع قیر تصمیمات اوپک در مورد صادرات قیر و محصولات نفتی و روابط سیاسی بین کشورها است که این‌ها همه بر قیمت قیر صادراتی در بورس کالا تاثیر می‌گذارند. بهترین قیمت قیر صادراتی را می‌توانید از شرکت ایران ای ترید بخواهید.

مشاهده قیمت قیر صادراتی آنلاین در IranETrade

مشاهده قیمت قیر صادراتی با گواهی SGS و با احتساب قیمت THC در IranETrade

در بخش‌های قبلی در مورد مفاهیم SGS و THC در صادرات قیر توضیح دادیم. SGS یک سازمان بین‌المللی است که کیفیت محصولات قیر را با توجه به معیارها و استانداردهای ملی و بین‌المللی ارزیابی می‌کند. درنتیجه، هزینه انجام بازرسی‌های SGS قیمت هر تن قیر صادراتی (مانند قیمت قیر صادراتی ۶۰۷۰) را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

علاوه بر این، اگر قیر صادراتی در یکی از بنادر بین‌المللی بارگذاری شود، هزینه‌های تخلیه و بارگذاری قیر در آن بندر هم روی قیمت هر تن قیر امروز تاثیر می‌گذارند که به آنها هزینه‌های THC می‌گویند. ما در سایت IranETrade این امکان را فراهم کرده‌ایم که شما بتوانید با احتساب هزینه‌های بازرسی گواهی SGS و THC بتوانید قیمت قیر صادراتی را مشاهده کنید.

مشاهده قیمت قیر صادراتی با گواهی SGS و با احتساب قیمت THC در IranETrade

قیمت قیر

مقالات مرتبط

نظرات