قیر 50/70 : قیمت و خرید قیر 50/70 + کاربرد و مزایا

قیر یک ماده مهم در زیرساخت‌های جاده‌سازی است. اما محصولات قیر به غیر از جاده و راهسازی استفاده‌های دیگری هم دارند. برای مثال، آنها در ساخت عایق‌های ضد آب بام‌های ساختمان‌ها هم به کار گرفته می‌شوند. با این حال، آیا شما می‌دانستید که درجات مختلف قیر  وجود دارند؟ بله، از محصولات درجه متفاوت قیر برای مصارف مختلف استفاده می‌شود که یکی از آنها قیرِ 50/70 است. اما دقیقاً محصول قیر 50/70 چیست؟برای اطلاع بیشتر در ادامه با ایران ای ترید همراه باشید .

قیر 50/70 چیست؟

قیر 50/70 یکی از محصولات قیر صنعتی است که با توجه به درجه نفوذ آن نامگذاری شده است. درجه نفوذ یک محصول قیر هم عمدتاً به خصوصیات سختی و ویسکوزیته آن اشاره دارد. اصولاً کارشناسان درجه‌بندی قیر را با یک آزمایش انجام می‌دهند که در آن عمق نفوذ یک سوزن به قیر را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس، آن‌ها بنابر این اندازه‌گیری قیر را درجه‌بندی می‌کنند. قیرِ 50/70 مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را داشته و تحت پروسه معینی تولید می‌شود که ما در ادامه این مقاله از ایران‌ای ترید آنها را توضیح خواهیم داد.

قیر 50/70 چیست؟

فرایند تولید قیر 50/70 چگونه است؟

برای تولید قیر 50/70 سازندگان آن ابتدا باید نفت خام را تهیه کنند، چون منبع اصلی تولید قیر صنعتی نفت خام است. سپس، آنها نفت خام را تحت یک مرحله اولیه تقطیر جزئی قرار می‌دهند. بعد از آن، آنها نفت خام را به دمای ۳۰۰ تا 350 درجه سلسیوس گرم می‌کنند. در مرحله بعدی، آنها نفت خام که حرارت دیده را وارد ستون تقطیر جوی می‌کنند. در این مرحله، اجزای نفت خام با توجه به نقاط جوشی که دارند از همدیگر جدا می‌شوند. اجزای سبک‌تر به بالای ستون حرکت می‌کنند، در صورتی که اجزای سنگین‌تر که شامل قیر می‌شوند در انتهای ظرف باقی می‌مانند. (برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله قیر چیست را مطالعه نمایید.)

فرایند تولید قیر 50/70 چگونه است؟

تقطیر وکیومی و دمیدن هوا به قیر

در مرحله بعد، تولیدکنندگان قیر این باقیمانده را در معرض فرآیند تقطیر وکیومی قرار می‌دهند که نفت‌های سبک‌تر را از نفت‌های سنگین‌تر در این ترکیب جدا می‌کند. به این ترتیب، باقیمانده وکیوم تولید می‌شود. پس از تولید باقیمانده وکیوم، سازندگان آن را در یک واحد دمیدن هوا قرار می‌دهند. در این مرحله، آنها باقیمانده قیر را تحت شرایط معین دمایی و فشار هوا قرار می‌دهند که باعث به وجود آمدن واکنش‌های شیمیایی مولکولی در قیر می‌شود و ویسکوزیته آن را زیاد می‌کند. در نهایت، این فرایند است که به قیر 50/70 مشخصات و ویژگی‌های خاص آن را می‌دهد. اما دقیقاً این مشخصات و ویژگی‌ها چه هستند؟

قیر 70/100 : قیمت و خرید قیر 70/100 + کاربرد و مزایا

( جهت اطلاع از قیمت و کاربردهای قیر عملکردی می توانید به مطلب معرفی قیر درجه عملکردی مراجعه نمایید.)

تقطیر وکیومی و دمیدن هوا به قیر

مشخصات فنی و ویژگی‌های قیر 50/70 چه هستند؟

ما قبلاً هم به این اشاره کردیم که هر محصول درجه‌بندی شده قیر خواص و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. برای قیر 50/70 هم همینطور است. این قیر دارای چند مشخصه و ویژگی مهم است که باعث می‌شود تا کاربرد خاص خودش را داشته باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

مشخصات فنی و ویژگی‌های قیر 50/70 چه هستند؟

1. درجه نفوذ

درجه نفوذ هر قیر میزان سختی یا نرمی آن است که در خصوص قیر 50/70 این درجه بین ۵۰ تا ۷۰ است. این درجه‌بندی به این معناست که یک سوزن استاندارد به میزان ۵۰ تا ۷۰ دهم میلی‌متر می‌تواند در قیر نفوذ کند. در نتیجه، این میزان درجه نفوذ نشان می‌دهد که قیرِ 50/70 تعادلی بین نرمی و سختی دارد. از این رو، برای استفاده در شرایط آب و هوایی معتدل مناسب است.

1. درجه نفوذ

2. نقطه نرمی

نقطه نرمی قیر یک ویژگی مهم در هر محصول قیر است. اصولاً نقطه نرمی نشان دهنده حداکثر دمایی است که قیر در آن شکل خود را از دست می‌دهد. بنابراین، این ویژگی در راهسازی و جاده‌ها مهم است، زیرا نشان می‌دهد که قیر تا چه حداکثر دمایی می‌تواند بار ترافیک جاده‌ها را تحمل کند. برای قیر 50/70 نقطه نرمی ۵۰ درجه سلسیوس است.

2. نقطه نرمی

3. شکل پذیری

شکل پذیری به حد تحمل یک قیر برای کش دادن آن بدون شکستنش می‌گویند. شکل پذیری هم یکی دیگر از خواص مهم هر محصول قیر است. هر چقدر که شکل پذیری یک قیر بهتر باشد، آن قیر دوام بیشتری در برابر خستگی جاده و ترک خوردگی دارد. در کل، شکل پذیری قیر 50/70 هم نسبتا خوب و مقاوم است.

قیر 85/100 : قیمت و خرید 85/100 + کاربرد و مزایا

3. شکل پذیری

4. ویسکوزیته

ویسکوزیته به میزان چسبندگی محصول قیر می‌گویند که از چند لحاظ در آن اهمیت دارد. اصولاً ویسکوزیته به مقاومت جریان تغییر اشاره دارد و تعیین می‌کند که چقدر جاده سازان می‌توانند آن را با مخلوط‌های دیگر ترکیب کنند. همچنین، ویسکوزیته هم می‌تواند بر روی نحوه پخش کردن قیر بر روی آسفالت تاثیرگذار باشد.

علاوه بر این، هر چقدر که ویسکوزیته یک قیر بهتر باشد آن قیر دوام بیشتری در برابر بار ترافیک و شرایط جوی دارد. در خصوص قیر 50/70 هم این نوع قیر در دمای بالا (برای مثال ۶۰ درجه سلسیوس) ویسکوزیته خوبی دارد که به این معنی است که می‌توان به طور کارآمد آن را با مواد دیگر ترکیب و بر روی جاده‌ها اعمال کرد. (به منظور آشنایی بیشتر با مفهوم قیر ویسکوزیته و کاربرد های آن مقاله  قیر ویسکوزیته را مطالعه نمایید.)

4. ویسکوزیته

5. میزان حساسیت به دما

میزان حساسیت به دما در قیر 50/70 متوسط است. این به این معنی است که این نوع قیر نسبت به تغییرات دمایی ویسکوزیته و سختیاش تغییر چندانی ندارند. بنابراین، میزان حساسیت به دما در قیرِ 50/70 هم یک ویژگی مهم است، زیرانشان می‌دهد که قیرِ 50/70 می‌تواند در طیف دمایی مختلف عملکرد خوبی داشته باشد.

5. میزان حساسیت به دما

6. حلالیت و مقاومت در برابر سالخوردگی

قیر 50/70 در محلول کربن دی سولفید قابل حل است. همچنین، قیرِ 50/70 مقاومت خوبی در برابر سالخوردگی دارد و می‌تواند ویژگی‌های مهم خود را با وجود قرار گرفتن در معرض آب و هوا به مدت طولانی حفظ کند.

(جهت آشنایی با کاربردهای قیر نفوذی حتما مقاله قیر نفوذی را مطالعه نمایید.)

6. حلالیت و مقاومت در برابر سالخوردگی

موارد استفاده از قیر 50/70 چه هستند؟

قیرِ 50/70 خاصیت ضد آب هم دارد که آن را برای بکارگیری در تولید عایق‌های ضد آب و بام‌ها ایده آل می‌کند. به غیر از این، قیرِ 50/70 کاربردهای مختلف دیگری هم می‌تواند داشته باشد. برای مثال، از این قیر در ساخت بستر ریل قطارها، لایه محافظتی در لوله‌ها و تولید امولسیون هم استفاده می‌شود.

قیر 50/70 به خاطر خواصی که دارد استفاده‌های متنوعی هم دارد. البته مهم‌ترین و عمده‌ترین استفاده آن در ساخت جاده‌ها است. از آنجایی که اعمال آن روی جاده باعث می‌شود که جاده مقاومت خوبی به بارهای سنگین داشته باشد، یک عامل متصل‌کننده در بتن آسفالت خواهد بود و جاده‌های محکم و مقاومی را به وجود می‌آورد. همچنین، جاده سازان از قیر 50/70 هم برای ساختن روکش جاده‌ها، پارکینگ‌ها و باندهای فرودگاه نیز استفاده می‌کنند.

قیر محلول: معرفی قیر محلول یا کات بک + کاربردها

موارد استفاده از قیر 50/70 چه هستند؟

قیمت قیر 50/70 چقدر است؟

تولیدکنندگان قیر هزینه‌های مربوط به تولید و حمل و نقل آن را هم حتماً در قیمت بندی‌اش اعمال خواهند کرد. از سوی دیگر هم شرایطی مثل شرایط سیاسی، جغرافیایی و تحریم‌های اعمال شده بر روی صادرات نفت و قیر هم بر روی قیمت قیر تاثیرگذار هستند.

در صورتی که مایل به خرید قیر 50/70 هستید، بهتر است کمی در مورد قیمت آن هم بدانید. به طور کلی، چند عامل در قیمت قیرِ 50/70 موثر هستند که اولین آنها نفت خام است. از آنجایی که نفت خام ماده اصلی تشکیل دهنده قیرِ 50/70 است، تغییر قیمت آن هم متعاقباً بر روی قیمت قیرِ 50/70 تاثیر خواهد گذاشت.

یعنی اگر قیمت نفت خام بالا رود، قیمت قیرِ 50/70 هم بیشتر می‌شود و برعکس این مسئله هم صدق می‌کند. همچنین، مانند هر بازار دیگری هم میزان عرضه و تقاضا در قیمت قیر موثر است. برای مثال، اگر میزان تقاضا برای خرید قیرِ 50/70 بیشتر از عرضه آن باشد قیمت آن افزایش می‌یابد.

قیمت قیر 50/70 چقدر است؟

خرید قیر 50/70 از ایران‌ای ترید

قیرِ 50/70 جزو قیرها با درجه بندی بالاتر است. بنابراین، کیفیت خوبی هم دارد. همانطور که گفتیم، طیف کاربردهای آن متنوع است. بنابراین، شما می‌توانید از قیرِ 50/70 در راهسازی، عایق‌ گرفتن بام‌ها و عایق‌بندی لوله‌ها هم استفاده کنید. اما از کجا می‌توان از قیمت قیر 50/70 برای خرید آن مطلع شد؟

خوشبختانه، ما در ایران‌ ای ترد سال‌ها است که در زمینه صادرات قیر فعالیت می‌کنیم. در نتیجه، در مورد قیمت بندی آن دانش و تخصص کافی را داریم. از اینرو، اگر شما تاجر قیر هستید و می‌خواهید از قیمت لحظه‌ای قیر مطلع شوید، حتماً به سایت ما مراجعه کرده و در آنجا می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

خرید قیر 50/70 از ایران‌ای ترید

منبع : ویکی پدیا

قیمت قیر

مقالات مرتبط

نظرات