قیر نفتی چیست: انواع و کاربرد قیر نفتی + مقایسه با قیر طبیعی و معدنی

آیا می‌دانید بخشی از عایق بام‌های ما از قیر ساخته شده است؟ بله. قیر به عنوان نوعی عایق در ساخت وام‌های خانه‌هایمان به کار گرفته می‌شود. همچنین، برای عبور و مرور راحت ماشین‌هایمان مهندسان جاده سازی از قیر در ساخت جاده ها استفاده می‌کنند. تولید کنندگان قیر نفتی آن را از تقطیر نفت خام به دست می‌آورند. اما دقیقاً قیر نفتی و انواع آن چیست؟ فرایند تقطیر آن چگونه است؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از ایران ای ترید در مورد قیر نفتی، ویژگی‌ها، کاربردها، تفاوت آن با قیرهای طبیعی و معدنی و مزایا و معایبش صحبت کنیم.

قیر نفتی چیست؟

قیر نفتی نوعی از نفت است که ماهیتی متراکم و بسیار چسبناک دارد. ترکیب قیرِ نفتی از هیدروکربن و مواد آلی تشکیل شده است و تولید کنندگان آن را از تقطیر نفت خام به دست می‌آورند. اما یک نوع از قیر هم وجود دارد که به طور طبیعی در طبیعت موجود است و به آن قیر طبیعی می‌گویند. با این وجود، آیا شما می‌دانید که سازندگان قیر چطور قیرِ نفتی را تولید می‌کنند؟

(.جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیر به مطلب قیر چیست مراجعه فرمایید )

مشخصات قیر نفتی

فرآیند تقطیر قیر نفتی چگونه است؟

برای تولید قیرِ نفتی، سازندگان آن نفت خام را تحت یک فرایند تقطیر قرار می‌دهند که دارای چند مرحله است. این مراحل عبارتند از:

  1. حرارت دادن نفت خام: در مرحله اول، تولید کنندگان نفت خام را به برج‌های تقطیر انتقال می‌دهند و در آنجا نفت خام را حرارت می‌دهند.
  2. جدا شدن اجزا: در این مرحله به خاطر حرارت، اجزای سبک‌تر نفت خام به سطح آن می‌آیند. در صورتی که اجزای سنگین‌تر در ته محفظه برج تقطیر باقی می‌مانند که به آنها باقیمانده وکیوم می‌گویند.
  3. تقطیر وکیوم: در این مرحله تولید کنندگان باقیمانده‌های وکیوم را به به یک واحد تقطیر وکیوم انتقال می‌دهند. سپس، در آنجا آنها باقی مانده‌ها را دوباره حرارت می‌دهند تا قسمت‌های سنگین آن در ته محفظه باقی بماند. بعد از آن، آنها از این باقی مانده‌ها برای تولید قیرِ نفتی استفاده می‌کنند.
  4. دمیدن هوا: در این مرحله تولید کنندگان به باقیمانده‌های نفتی به دست آمده هوای داغ را می‌دمند. آنها این پروسه را به خاطر مقاوم ساختن قیرِ نفتی و بهبود ویژگی‌های آن برای عایق‌بندی و جاده سازی انجام می‌دهند.
  5. اختلاط: گاهی اوقات تولیدکنندگان قیر برای تقویت عملکرد قیرِ نفتی آن را با مواد دیگر مخلوط می‌کنند تا ویژگی‌های دیگری به آنها بدهند. برای مثال، قیر نفتی 85/100 و قیر نفتی 120/150 حاصلی از این پروسه هستند.
  6. ذخیره و انتقال: در پایان هم تولید کنندگان قیرِ نفتی به دست آمده را در تانکرهای مخصوصی نگهداری می‌کنند. سپس، آنها در زمان فروش قیر نفتی این تانکرها را به نقاط مختلف ارسال می کنند.
  7. فرآیند تقطیر قیر نفتی

انواع قیر نفتی چیست؟

حالا که کمی در مورد پروسه تولید قیرِ نفتی صحبت کنیم کردیم، بیایید کمی در مورد انواع قیرِ نفتی توضیح دهیم. قیرهای نفتی بسته به فرایند تولید و مواد افزودنی که تولید کنندگان به آنها می‌افزایند ویژگی‌ها و کارکردهای مختلفی دارند. بنابراین، انواع قیر نفتی هم متفاوت است که چند تای آنها عبارتند از:

انواع قیر نفتی

انواع قیر نفتی : 1- قیر دمیده

قیر دمیده همان قیر نفتی است که تولید کنندگان به آن هوای داغ را دمیده اند. به این پروسه اکسیداسیون می‌گویند و تولید کنندگان قیرِ نفتی آن را برای مقاوم ساختن قیر نسبت به حرارت انجام می‌دهند. بنابراین، قیر دمیده با پروسه اکسیداسیون می‌تواند در شرایطی که حرارت بالا وجود دارد شکل و ویژگی‌هایش را حفظ کند. تولید کنندگان فرایند دمیدن به قیر را به دو صورت انجام می‌دهند که آنها عبارتند از:

  • فرآیند ناپیوسته: در این فرایند با توجه به درجه نفوذ و چسبندگی قیرِ نفتی مدت دمش هوا ممکن است بین ۳ تا ۲۴ ساعت طول کشد. در طول این فرآِیند، واکنش های اکسیداسیون رخ می دهند که دما را زیاد می کنند. بنابراین، تولید کنندگان قیر از سیستم خنک کننده ای در برج تقطیر استفاده می کنند تا دما را در آن ثابت نگه دارند.
  • فرآیند پیوسته: در فرایند پیوسته باقیمانده‌های تقطیر نفت خام با نرخ جریان ثابتی وارد محفظه دمش می‌شوند. دمای محفظه نیز در یک محدوده ثابت است. در فرایند پیوسته دمای باقیمانده‌های قیر کمتر از دمای عملیاتی است. با این حال، فرایند دمیدن و اکسیداسیون باعث افزایش دمای قیر می‌شود.
قیر 40/50 : قیمت و خرید قیر 40/50 + کاربرد و مزایا

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیر دمیده به  مطلب قیر دمیده چیست مراجعه فرمایید.)

انواع قیر نفتی قیر دمیده

انواع قیر نفتی: 2- قیر محلول

سازندگان قیر محلول قیرِ نفتی را در یک یا چند نوع حلال حل می‌کنند. آنها این حلال‌ها را از تقطیر نفت در پالایشگاه به دست می‌آورند. حل کردن قیرِ نفتی در این حلال‌ها باعث می‌شود که ویسکوزیته قیر پایین بیاید. قیرهای محلول بسته به نرخ تبخیر حلالشان به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: قیر محلول زودگیر، قیر مایع کندگیر و قیر محل دیرگیر. در صورتی که شما مایل به خرید قیر نفتی یا اطلاع از قیمت قیر نفتی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به سایت ایران ای ترید مراجعه کنید.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد قیر به مطلب کاربرد قیر در صنایع مختلف مراجعه فرمایید.)

انواع قیر نفتی قیر محلول

انواع قیر نفتی: 3- قیرابه یا امولسیون قیری

یک نوع قیرِ نفتی به نام قیرابه یا امولسیون قیری هم وجود دارد. تولید کنندگان قیرابه برای ساختن آن از قیرِ نفتی، آب و امولسیفایر استفاده می‌کنند. در نتیجه، قیرِ نفتی امولسیون پایینی خواهد داشت. همچنین، انتقال، ذخیره و اعمال آن در دماهای پایین‌تر هم آسان‌تر خواهد بود. همچنین، قیرابه یک نوع قیر مایع است. بنابراین، شما قبل از اعمال آن مجبور نیستید که قیر را حرارت دهید. اگر می‌خواهید در مورد قیمت قیر نفتی یا جزئیات فروش قیر نفتی بیشتر بدانید، می‌توانید از سایت ایران ای ترید بازدید کنید.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیر امولسیون کلیک کنید.)

انواع قیر نفتی قیرابه یا امولسیون قیری

انواع قیر نفتی: 4- قیر اصلاح شده

قیر اصلاح شده هم یک نوع دیگر قیرِ نفتی است که سازندگان آن برای اضافه کردن و تقویت عملکردش به آن افزودنی یا ترکیب های پلیمری را اضافه می‌کنند. به این صورت، آنها می‌توانند قیرِ نفتی را در برابر عوامل آب و هوایی، اشعه های فرابنفش و حرارت مقاوم کرده و انعطاف پذیری شان را افزایش دهند. همچنین، عمر قیرِ نفتی اصلاح شده نسبت به انواع دیگر قیرطولانی‌تر است. برای خرید قیر نفتی یا اطلاع از قیمت قیر نفتی می‌توانید به سایت ایران ای ترید مراجعه کنید.

(جهت کسب اطلاعات در مورد صادرات قیر کلیک کنید.)

 

انواع قیر نفتی قیر اصلاح شده

ویژگی های قیر نفتی چیست؟

قیرِ نفتی با توجه به پروسه تولیدی که از آن به دست می‌آید ویژگی‌های مختلفی دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که انواع قیر نفتی برای کارکردهای مختلف مناسب باشند. چند تا از این ویژگی‌ها عبارتند از:

ویژگی های قیر نفتی

چسبندگی بالا

چسبندگی به قابلیت قیرِ نفتی برای چسبیدن به سطوح مختلف از جمله بام ساختمان‌ها و جاده‌ها می‌گویند. ویژگی چسبندگی در قیرِ نفتی و اعمال آن بسیار مهم است. مخصوصاً در مواردی مثل ساختن بام یا جاده‌ها. هرچه چسبندگی قیر بهتر باشد عملکرد و عمر آن بهینه‌تر خواهد بود. برای آگاهی بیشتر در مورد فروش قیر نفتی و اطلاع از قیمت قیر نفتی شما می‌توانید به سایت ایران ای ترید مراجعه کنید.

چسبندگی بالا قیر نفتی

مقاومت در برابر حرارت

ویژگی مقاومت در برابر حرارت قیرِ نفتی یعنی اینکه این قیر چقدر در دمای بالا می‌تواند ویژگی‌ها و عملکردش را حفظ کند. در حقیقت، مقاومت در برابر حرارت برای قیرِ نفتی به این معنی است که در دمای زیاد این قیر نباید زود نرم شود، چون نرم شدن بیش از حد باعث از بین رفتن شکل و جریانش می‌شود. همچنین، قیرِ نفتی که مقاوم به حرارت باشد هم نباید با افزایش دما ویژگی‌های چسبندگی‌اش را از دست دهد.

قیر محلول: معرفی قیر محلول یا کات بک + کاربردها

در صورتی که شما مایل به خرید قیمت قیر نفتی یا اطلاع از قیمت قیر نفتی هستید، می‌توانید از سایت ایران ای ترید بازدید کنید.

(جهت کسب اطلاعات در مورد قیمت قیر عملکردی کلیک کنید.)

مقاومت در برابر حرارت قیر نفتی

خاصیت در عایق بری

از برخی از انواع قیر نفتی در عایق‌های بام و خانه‌ها استفاده می‌شود. این نوع قیرها یک سری خواص مشخص دارند. برای مثال، آنها ضد آب هستند و یک لایه یکپارچه و بی منفذ روی بام خانه‌ها تشکیل می‌دهند که از آنها در برابر عوامل محیطی مثل آب و گرمای هوا محافظت می‌کند.

همچنین، این قیرها باید چسبندگی خوبی داشته باشند تا به سطوح مختلف بتنی، چوبی و فلزی بچسبند. در صورتی که دلتان می‌خواهد در مورد فروش قیر نفتی و قیمت قیر نفتی بیشتر بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سری به سایت ایران ای ترید بزنید.

خاصیت در عایق بری قیر نفتی

مقاومت در مقابل رطوبت

مثل ویژگی‌های قیرِ نفتی در عایق بری، انواع قیرِ نفتی هم باید در مقابل رطوبت مقاوم باشند. این به این معنی است که این قیرها از ضد آب هستند و اجازه نمی‌دهند که آب ازشان عبور کند. همچنین، زمانی که قیرِ نفتی بر روی سطوح اعمال می‌شود، به آنها به خوبی می‌چسبد و سطح یکپارچه و بدون منفذی را تشکیل می‌دهد و اجازه نمی‌دهد رطوبت از آن عبور کند.

علاوه بر این، قیرهای مقاوم در مقابل رطوبت عمر طولانی دارند و در مقابل عوامل محیطی می‌توانند به خوبی مقاومت کنند. برای خرید قیر نفتی و اطلاع از قیمت قیر نفتی می‌توانید به سایت ایران ای ترید مراجعه کنید.

(جهت کسب اطلاعات در مورد قیمت قیر طبیعی کلیک کنید.)

مقاومت در مقابل رطوبت قیر نفتی

کاربرد قیر نفتی چیست؟

انواع قیر نفتی به خاطر ویژگی‌های متنوعی که دارد کاربردهای مختلفی هم دارد. چند تا از این کاربردها عبارتند از:

کاربرد قیر نفتی

کاربرد قیرِ نفتی: 1- آسفالت

یکی از مهمترین کاربردهای قیر نفتی استفاده از آن در آسفالت است. جاده سازان قیرِ نفتی را با تکه‌های سنگ و مخلوط‌های دانه‌ای ترکیب می‌کنند تا آسفالت را بسازند. آنها آسفالت را روی سطح جاده‌ها، شاهراه‌ها و خیابان‌ها اعمال می‌کنند. ترکیب آسفالتی قیرِ نفتی به عنوان چسباننده‌ای عمل می‌کند که می‌تواند مخلوط‌های دانه‌ای را به همدیگر چسبانده و سطح یکپارچه و نرمی را به وجود بیاورد.

 

کاربرد قیرِ نفتی در آسفالت

کاربرد قیرِ نفتی: 2- ایزوله‌سازی

ساختمان سازان و مهندسان می‌توانند از قیرِ نفتی برای ایجاد لایه محافظتی در لوله‌ها و داخل تانکرهای ذخیره‌ در صنایع مختلف استفاده کنند.

انواع قیر نفتی به خاطر ویژگی‌های ضد آب و عایق بندی که دارند برای ایزوله سازی در بخش‌های مختلف ساختمان و لوله‌ها کاربرد دارند. برای مثال، ساختمان سازان از محصولات قیرِ نفتی برای عایق بندی کردن دیوارها و بام های ساختمان‌ها برای جلوگیری از ورود حرارت و رطوبت استفاده می‌کنند.

کاربرد قیرِ نفتی در ایزوله‌سازی

کاربرد قیرِ نفتی: 3- صنعت لاستیک

 خواص ضد آب و ضد رطوبت قیرِ نفتی هم می‌تواند کاری کند که لاستیک در برابر عوامل محیطی مثل آب و رطوبت مقاوم باشد و اجازه ندهد که آنها بافتش را تحلیل دهند.

انواع قیر نفتی به خاطر خاصیت چسبندگی که دارند می‌توانند به عنوان چسباننده‌ای بین اجزای تشکیل دهنده لاستیک عمل کنند. همچنین، قیرهای مختلف نسبت به گرما مقاوم هستند. بنابراین، وقتی تایرسازان از آنها در تولید لاستیک استفاده می‌کنند، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که لاستیک‌ها در برابر دمای بالای حرارت مقاوم خواهند بود.

کاربرد قیرِ نفتی در صنعت لاستیک

کاربرد قیرِ نفتی: 4- صنعت نساجی

در صنعت نساجی عمدتاً از قیر و مخصوصاً قیرِ نفتی اصلاح شده برای ساخت موادی مثل پشتیبانی موکت استفاده می‌کنند. موکت سازان قیر نفتی را به پشت موکت اعمال می‌کنند تا برای آن پایه و تکیه گاهی محکم و وزن‌دار به وجود آورند. همچنین، آنها با انجام این کار مقاومت و عملکرد موکت را هم افزایش می‌دهند.

( جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد درجه نفوذ پذیری قیر کلیک کنید.)

کاربرد قیرِ نفتی در صنعت نساجی

کاربرد قیرِ نفتی: 5- مواد آب‌بندی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، انواع قیر نفتی ویژگی‌های چسبندگی، قابلیت ضد آب بودن و مقاوم بودن را دارند. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که قیرِ نفتی در ساخت مواد آب بندی انتخاب خوبی باشد. مواد آب بندی هم استفاده‌های مختلفی در ساختمان و جاده سازی دارند.

قیمت قیر عملکردی: معرفی قیر درجه عملکردی + کاربردها

برای مثال، جاده سازان از این مواد می‌توانند برای پر کردن شکستگی‌های جاده استفاده کنند. ساختمان سازان هم از مواد آب بندی برای تولید غشاهای بام و عایق بندی بام‌های آنها استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، لوله سازان هم می‌توانند از مواد آب‌بندی برای درست کردن عایق‌های لوله‌ها هم استفاده کنند.

کاربرد قیرِ نفتی در مواد آب‌بندی

کاربرد قیرِ نفتی: 6- صنایع ساختمان

قیر نفتی در صنایع ساختمان کاربردهای مختلفی دارد. برای مثال، ساختمان سازان می‌توانند از انواع قیر نفتی برای درست کردن عایق‌های ضد حرارت، ضد آب و رطوبت استفاده کنند. همچنین، آنها می‌توانند محصولات قیرِ نفتی را برای محافظت داخل لوله‌های ساختمان در برابر رطوبت و عوامل دیگر هم به کار گیرند.

کاربرد قیرِ نفتی درصنایع ساختمان

کاربرد قیرِ نفتی: 7- صنایع رنگ سازی

در کل، قیر نفتی در تولید رنگ‌های معمولی در لباس یا رنگ آمیزی رنگ روغن وجود دارد استفاده نمی‌شود. با این حال، برای برخی از استفاده‌های خاص مثل پوشش دهی خاص برای محافظت سطح از فرسودگی و رطوبت، عایق‌بندی بام‌ها و پوشش برخی از جاده‌ها قیرِ نفتی برای تولید رنگ قیری استفاده می‌شود. این رنگ‌ها مثل خود قیر چسبندگی، مقاومت و انعطاف پذیری بالا دارند. اما استفاده‌های آن ها خاص بوده و برای هر نوع کاربردی مناسب نیستند.

کاربرد قیرِ نفتی در صنایع رنگ سازی

 مقایسه قیر نفتی و آسفالت

هر دو قیر نفتی و آسفالت دو ماده ای هستند که خیلی از خواصشان شبیه به هم است. اما ویژگی‌های متفاوت از همدیگر هم دارند. اصولاً قیرِ نفتی از تقطیر نفت خام به دست می‌آید و چسبانندگی و ویسکوزیته بالایی دارد. همچنین، دارای ویژگی‌های خوب ضد آب نیز است. از سوی دیگر، آسفالت مخلوطی از قیر و مخلوط‌های دانه‌ای تشکیل شده از شن و سنگ‌های خرد شده است و بیشتر در جاده سازی و روکش جاده‌ها کاربرد دارد.

 مقایسه قیر نفتی در مقابل آسفالت

مزایا و معایب قیرِ نفتی در آسفالت

تفاوت دما

در دمای پایین‌تر قیر نفتی حالت جامد و سفتی به خود می‌گیرد. این باعث می‌شود که جاده سازان برای اعمال آن بر روی جاده مجبور باشند که آن را حرارت بدهند. با این حال، آسفالت به خاطر ترکیبی که دارد طوری طراحی شده که بتواند در دماهای مختلف مقاومت و دوام را داشته باشد. همچنین، ترکیب‌های مختلف آسفالت در دماهای متفاوت قابل اعمال هستند و مثل قیرِ نفتی نیستند که جاده سازان یا ساختمان سازان برای اعمال باید آنها را حرارت دهند.

مزایا و معایب قیرِ نفتی در ساخت آسفالت

خاصیت مکانیکی

خواص قیر نفتی و آسفالت برای اعمال و روکش جاده‌ها متفاوت است. از یک طرف، قیرِ نفتی با ویسکوزیته، چسبندگی و ویژگی ضد آبش هم برای روکش جاده‌ها و هم برای ساختمان سازی مثل عایق‌بندی بام و لوله‌ها خوب است. اما آسفالت با ترکیب دانه بندی اش بیشتر برای تولید روکش‌های جاده که محکم، انعطاف پذیر و مقاوم به لغزش هستند مناسب است.

خاصیت مکانیکی قیرنفتی

تفاوت قیر نفتی و قیر طبیعی در چیست؟

قیر نفتی یک فرآورده تولید شده توسط انسان است که در پالایشگاه‌ها تولید کنندگان قیر آنها را آن را با تقطیر نفت خام به دست می‌آورند. همچنین، آنها ممکن است پروسه‌های دیگری را برای تقویت و اضافه کردن ویژگی‌های دیگر به نفت خام اضافه کنند. اما قیر طبیعی بدون هیچ پروسه ای، به تدریج و از تبخیر منابع طبیعی نفت خام به دست می‌آید. همچنین، قیر طبیعی نسبت به قیرِ نفتی ویسکوزیته و نرمی بیشتری دارد.

تفاوت قیر نفتی و قیر طبیعی

اطلاع از قیمت قیر نفتی با ایران ترید

در صورتی که شما تاجر قیر هستید و می‌خواهید در مورد فروش قیر نفتی بیشتر بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سایت ایران ای ترید مراجعه کنید. ما در ایران ای ترید هدف خود را بر این قرار داده‌ایم که فرایند خرید قیر نفتی و تجارت آن را برای تاجران آسان‌تر کنیم. بنابراین، اگر شما می‌خواهید که از قیمت قیر نفتی به طور لحظه‌ای مطلع شوید، می‌توانید با کارشناسان ما در ایران ای ترید تماس بگیرید.

 

اطلاع از قیمت انواع قیر نفتی با ایران تریدمنبع

 

قیمت قیر بشکه ای

مقالات مرتبط

نظرات