قیر چیست: معرفی انواع قیر + مقایسه کاربردها

قیر یا بیتومن (Bitumen) ماده‌ای است که در صنایع مختلف به شدت کاربردی است. قیر طلای سیاه نامیده می‌شود و ارزش و مصارف زیادی دارد. بیش از 85 درصد از قیر تولیدی جهان برای راهسازی، 10 درصد از آن در ساخت و سازهای دیگر و 5 درصد نیز در صنایع مختلف از جمله عایق سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب ایران ای ترید به این می‌پردازیم که قیر چیست، کاربرد قیر چیست، انواع قیر کدامند، مشخصات قیر خالص با سایر قیرها و  نکات مهمی که باید درباره‌ی خرید قیر و قیمت قیر بدانید را بررسی می‌کنیم. ایران ای ترید مرکز معتبر فروش انواع قیر است.

قیر چیست؟

در موضوع آشنایی با قیر، با واژه‌ای به نام قیر وکیوم زیاد روبه‌رو می‌شویم. از باقی مانده قیر تقطیر با عنوان وکیوم باتوم شناخته می‌شود که نقش مهمی در تولید قیر دارد.

اصطلاح قیر (Bitumen) ماده‌ای است که از طریق تقطیر نفت خام به وجود می‌آید. این ماده خاصیت ضد آب و چسبندگی بالا دارد. قیر در نفت مخلوطی از مایعات آلی تیره، چسبندگی و ویسکوزیته بالا است و رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره دارد.

در طبیعت نیز قیر به خودی خود، یعنی از تبخیر نفت خام ایجاد می‌شود که به عنوان قیر خام معروف است و قیر نفتی حاصل از تقطیر نفت خام را قیر تصفیه شده می‌نامند. قیمت قیر بسته به نوع قیر متفاوت است و در صنایع مختلفی کاربرد دارد.

قیر نفت یک ماده‌ی چسبناک است که در فاز مایع تا نیمه جامد وجود دارد. به طور کلی قیر از رزین آسفالتین و سایر ترکیبات نفتی تشکیل شده است و ترکیبات مختلف قیر خواص مختلفی به آن می‌دهد.

تعریف قیر

قیر چیست: قیر صنعتی چیست؟

قیر صنعتی یک باقیمانده‌ی نفتی تیره است که با فرآیند اکسیداسیون اصلاح می‌شود. قوام این نوع قیر از چسبناک زیاد تا قیر جامد متغیر است.

نوع قیرِ صنعتی کاربردهای متعددی در صنعت دارد و از ویژگی‌های آن می‌توان به ضد آب بودن، چسبندگی بالا و مقاومت در برابر اسید و قلیا اشاره کرد.

بعلاوه خرید قیر صنعتی به عنوان یک عایق الکتریکی کارآمد نیز بسیار رایج است زیرا دارای قدرت دی الکتریکی عالی است. (برای خرید انواع قیر خالص از کارخانه قیر تهران با ایران ای ترید تماس بگیرید.)

 تعریف قیر صنعتی

قیر چیست: قیر سرد چیست؟

قیر سرد نوعی قیر است که برای استفاده نیازی به حرارت دیدن ندارد و بعلاوه قابل حل شدن در آب است. قیر سرد پلیمری نیز با افزودن پلیمرها تقویت می‌شود و باعث می‌شود قیر مقاومت بیشتری در برابر سایش، ترک یا خرابی داشته باشد. از قیرهای سرد و همینطور قیر مایع سرد می‌توان برای عایق‌کاری محیط‌های مختلف، درزگیری آسفالت یا ایزوگام، عایق‌کاری استخر، پشت بام، دیوار و غیره استفاده کرد.

تعریف قیر سرد

قیر چگونه تولید می شود؟

خرید قیر برای صنایع و شهرسازی و حتی مصارف خانگی مانند قیرگونی کردن پشت بام‌ها از گذشته تا به امروز بسیار رایج بوده است و البته قیمت قیر یا خرید بیتومن نیز تحت فاکتورهای مختلفی از جمله نوع آن و میزان نفوذ یا ویسکوزیته آن متغیر است. (شما می‌توانید بهترین قیمت قیر داخلی را از کارخانه قیر تهران با خرید مستقیم قیر از کارخانه داشته باشید.)

اما شاید بپرسید قیر چگونه تولید میشود یا قیر از چی درست میشود؟ به طور کلی قیر هم در طبیعت یافت می‌شود و هم می‌توان آن را از نفت خام استخراج کرد. در ادامه در اینباره بیشتر می‌خوانید.

تفاوت قیر قطران نفت و قیر حاصل از تقطیر زغال سنگ

بیتومن (Bitumen) یک عنصر نفتی است، در حالی که قیر تقطیری از زغال سنگ (Tar) از چوب یا زغال سنگ به دست می‌آید. هر کدام از این مواد بر اساس منبع اولیه خود، خواص و کاربردهای متفاوتی دارند و امکان استفاده از بیتومن به‌جای (Tar) وجود ندارد.

مقایسه قیر قطران نفت و قیر حاصل از تقطیر زغال سنگ

مشخصات فنی قیر

یکی از مواد مهم در صنایع مختلف، قیر است. این ماده دارای ویژگی‌ها و مشخصات فنی مختلفی است که عملکرد و کیفیت آن را تعیین می‌کند. در ادامه به توضیح هر یک از این مشخصات پرداخته شده است: (برای استعلام قیمت قیر در تهران، ایران ای ترید مرجع خوبی است.)

مشخصات فنی قیر: درجه نفوذ (Penetration Grade)

درجه نفوذ یکی از مهم‌ترین مشخصات قیر است که نشان‌دهنده سختی یا نرمی قیر است. این پارامتر با اندازه‌گیری عمق نفوذ یک سوزن استاندارد به وزن 100 گرم در مدت 5 ثانیه در دمای 25 درجه سانتی‌گراد به دست می‌آید.

 اهمیت درجه نفوذ قیر تعیین‌کننده کاربرد آن در شرایط آب و هوایی مختلف است. قیرهای با درجه نفوذ بالاتر برای مناطق سردسیر و قیرهای با درجه نفوذ کمتر برای مناطق گرمسیر مناسب هستند.

بررسی مشخصات درجه نفوذ قیر

مشخصات فنی قیر: گرانروی یا ویسکوزیته (Viscosity)

گرانروی نشان‌دهنده میزان مقاومت قیر در برابر جریان یافتن است. این مشخصه به وسیله دستگاه‌های خاص مانند ویسکومتر اندازه‌گیری می‌شود. گرانروی قیر باید به گونه‌ای باشد که در دماهای مختلف عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.

گرانروی مناسب باعث می‌شود که قیر به خوبی با مصالح سنگی مخلوط شده و هنگام پخش بر روی سطح جاده به خوبی جریان یابد.

 بررسی مشخصات گرانروی یا ویسکوزیته قیر

مشخصات فنی قیر: درجه اشتعال (Flash Point)

درجه اشتعال دمایی است که در آن قیر شروع به تولید بخارهای قابل اشتعال می‌کند و در صورت تماس با شعله آتش می‌گیرد.

این پارامتر برای ایمنی در حمل و نقل و استفاده از آن بسیار مهم است. قیر با درجه اشتعال بالا خطر کمتری برای آتش‌سوزی دارد. (برای یافتن بهترین مرکز فروش قیر در تهران به سامانه معتبر ایران ای ترید مراجعه کنید.)

بررسی مشخصات درجه اشتعال قیر

مشخصات فنی قیر: افت وزنی (Loss on Heating)

افت وزنی نشان‌دهنده مقدار کاهش وزن قیر پس از قرار گرفتن در دمای بالا به مدت مشخص است. این آزمون برای ارزیابی پایداری حرارتی قیر انجام می‌شود.

افت وزنی کم نشان‌دهنده پایداری بهتر قیر در برابر تبخیر و اکسیداسیون است که برای کاربردهای طولانی مدت مهم است.

بررسی مشخصات افت وزنی قیر

مشخصات فنی قیر: شکل‌پذیری یا انگمی (Ductility)

انگمی قیر میزان توانایی آن در کشیده شدن بدون شکستن را نشان می‌دهد. این پارامتر با اندازه‌گیری طولی که یک نمونه قیر می‌تواند کشیده شود تا زمانی که بشکند، تعیین می‌شود.

شکل‌پذیری بالا نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری قیر است که برای تحمل تغییرات دمایی و تنش‌های مکانیکی در سازه‌های مختلف مهم است. (فروش قیر عمده از کارخانه قیر کارتنی یا بر اساس قیر سطلی انجام می‌شود.)

بررسی مشخصات شکل‌پذیری قیر

مشخصات فنی قیر: درجه خلوص (Purity)

درجه خلوص نشان‌دهنده میزان خلوص قیر و عدم وجود مواد زائد و ناخالصی‌ها است. قیر خالص کارایی بهتری دارد و باعث افزایش دوام و کیفیت آسفالت یا سایر محصولات قیری می‌شود. (قیمت روز قیر در بازار جهانی را در ایران ای ترید استعلام بگیرید.)

بررسی مشخصات درجه خلوص قیر

مشخصات فنی قیر: درجه نرمی (Softening Point)

درجه نرمی دمایی است که در آن قیر از حالت جامد به حالت نیمه‌جامد یا مایع تبدیل می‌شود. این دما با استفاده از دستگاه حلقه و گلوله (Ring and Ball) اندازه‌گیری می‌شود.

یک عامل مؤثر برای تعیین محدوده‌ی دمایی قیر، درجه نرمی آن است. قیر با درجه نرمی مناسب می‌تواند در شرایط مختلف دمایی بدون از دست دادن خواص خود عمل کند.

مشخصات فنی قیر برای تعیین کیفیت و عملکرد قیر در کاربردهای مختلف ضروری هستند. درک این پارامترها به مهندسان و متخصصان کمک می‌کند تا قیر مناسب برای هر کاربرد خاص را انتخاب کنند و از عملکرد بهینه آن در شرایط مختلف اطمینان حاصل کنند

بررسی مشخصات درجه نرمی قیر

معرفی انواع قیر

سایر گریدهای قیر از جمله قیر محلول (کات بک)، قیر دمیده و امولسیون قیر بر اساس فرآیند تولید آنها طبقه‌بندی می‌شوند که همین طبقه‌بندی نیز تا حدی بر قیمت قیر موثر است. در ادامه بیشتر در خصوص قیر و انواع آن بخوانید.

از آنجایی که از انواع نفت خام می‌توان قیرهای مختلف با خواص کاملا متفاوت به دست آورد، درجه‌بندی قیر بسیار مهم است.

در جدول انواع قیر برای درجه‌بندی بر اساس خواص آن، پالایشگاه‌ها از تعدادی آزمایش استاندارد برای اندازه‌گیری سطح ویسکوزیته، مقدار نفوذ، عملکرد و قوام قیر استفاده می‌کنند. نتیجه‌ی این آزمایش‌ها درجه‌های نفوذ قیر و درجه ویسکوزیته است. برای آشنایی بیشتر با انواع و کاربرد قیر وسکوزیته به مطلب معرفی قیر ویسکوزیته مر اجعه نمایید.

تعریف انواع قیر

انواع قیر: قیرهای طبیعی

قیر طبیعی چیست؟ قیر طبیعی به نوعی قیر گفته می‌شود که به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارد. اما قیر طبیعی چگونه تشکیل میشود؟ میلیون‌ها سال پیش، موجودات زنده مانند جلبک‌های میکروسکوپی (دیاتومه‌ها) در زیر سنگ‌های رسوبی در باتلاق‌ها و سایر زیستگاه‌های آبی مدفون شدند. این بقایا تحت فشار لایه‌های رسوبی بالایی و دمای بالای 50 درجه‌ی سانتی‌گراد به قیر طبیعی تبدیل شدند.

امروزه قیر طبیعی بیتومین در تپه‌ها و دریاچه‌های نفت یافت می‌شود. بیشترین منابع قیر در کشورهای کانادا، ونزوئلا و عمان قرار دارد و در غرب ایران نیز معادن قیر طبیعی وجود دارد که محتوای خاکستر متفاوتی دارد. (برای استعلام قیمت قیر طبیعی بیتومین نگاهی به وبسایت ایران ای ترید بیاندازید. وبسایت ایران ای ترید قیمت فروش بیتومین  تمامی پالایشگاه‌ها را لحظه‌ای به نمایش می‌گذارد.)

قیمت قیر عملکردی: معرفی قیر درجه عملکردی + کاربردها

معرفی قیرهای طبیعی

قیر طبیعی به چه نام هایی خوانده می‌شود؟

قیر معدنی به‌صورت پودر گیلسونایت یا قیر کلوخه نیز در بازار به فروش می‌رسد. فروش قیر کارخانه به همراه لیست قیمت قیر در وبسایت‌های معتبر نمایش می‌شود.

قیر طبیعی یا گیلسونایت دارای ناخالصی‌های زیادی از جمله گوگرد و فلزات سنگین است و هزینه‌ی استخراج این قیر معدنی نیز بیشتر از قیر به دست آمده از نفت خام خواهد بود.

از قیر طبیعی یا معدنی به عنوان افزودنی برای پوشش ضد آب، حفاری و راهسازی استفاده می‌شود. برای اطلاع از قیمت قیر طبیعی و خرید قیر طبیعی می‌توانید با ایران ای‌ترید در ارتباط باشید. در این وبسایت فروش قیر کارخانه به همراه لیست قیمت قیر در وبسایت‌های معتبر نمایش می‌شود. از انواع قیرهای طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیرهای طبیعی: قیرهای دریاچه ای طبیعی

ماده ای در محیط آزاد ناشی از تبخیر نفت خام در طبیعت و در اثر گذشت زمان تولید می‌شود قیر دریاچه‌ای طبیعی است، که برمی‌گردد به  زمان زندگی دایناسورها!

از نمونه‌های جهانی قیرهای دریاچه‌ای طبیعی می‌توان به دریاچه قیر ترینیداد است که یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین دریاچه‌های قیر در جهان است. سطح این دریاچه تقریباً 40 هکتار است و تخمین زده می‌شود که حاوی بیش از 10 میلیون تن قیر باشد.

در ایران هم قیر دریاچه‌ای بهبان خیلی معروف است. (برای یافتن بهترین تولید کنندگان قیر و فروش عمده قیر از ایران ای ترید مشورت بگیرید.)

معرفی قیرهای دریاچه ای طبیعی

قیرهای طبیعی: قیر سنگ‌ها

(Bituminous rocks) به سنگ‌هایی که حاوی مقادیر زیادی مواد هیدروکربنی به‌ویژه قیر (بیتومن) هستند، قیر سنگ‌ گفته می‌شود. این سنگ‌ها می‌توانند منابع طبیعی مهمی برای استخراج قیر و سایر هیدروکربن‌ها باشند.

قیر سنگ‌ها در مناطق خاصی از جهان یافت می‌شوند و به عنوان یکی از منابع اصلی برای استخراج .قیر طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند قیر سنگ‌ها انواع مختلفی دارند، از آن‌ها می‌توان به سنگ‌های غنی از قیر و سنگ‌های کم قیر اشاره کرد .

در ایران ای ترید، قیمت قیر 5 کیلویی تا قیمت قیر 50 کیلویی را از شرکت پالایش نفت و( قیر تهران و بزرگترین تولید کننده قیر در ایران استعلام بگیرید.)

قیرهای طبیعی: گیلسونایت ها 

خود طبیعت صنعت‌گری بی‌نظیر است و قیر طبیعی یا آسفالت بومی تولید می‌کند. قیر طبیعی در شرایط اقلیمی مختلف در طول زمان به طور طبیعی تولید شده و بدون نیاز به فرآوری در روش‌های تقطیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گیلسونایت نوعی قیر طبیعی است که ظاهری براق، صاف و جامد دارد. انواع گیلسونایت بر اساس محتوای خاکستر و حلالیت آن‌ها در حلال‌های آلی طبقه‌بندی می‌شوند. از آنجایی که این ماده سخت و شکننده است، بیشتر به صورت پودر استفاده می‌شود. ترکیب گیلسونایت نزدیک به قیر پالایشگاهی است.

خرید قیر طبیعی بیشتر برای صنعت راهسازی کاربرد دارد. با این حال گاهی در صنعت راهسازی از ترکیب گیلسونایت با قیر تصفیه شده استفاده می‌شود. هرچند که گیلسونایت مقاومت در برابر نفوذ آب بسیار بالایی دارد و درجه نفوذ و تغییر شکل آن بسیار کم است. (قیمت قیر امروز را در ایران ای ترید مشاهده کنید.)

معرفی قیر سنگ‌ها

انواع قیر: قیر نفتی

نفت خام منبع اولیه‌ی قیر برای صنعت است. نفت خام مخلوطی از ترکیبات مختلف است که توسط یک برج تقطیر از هم جدا می‌شوند. بقایای برج تقطیر که کف خلاء نامیده می‌شود، برای پردازش و تبدیل به قیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیر ماده‌ای ارزشمند است و قیمت روز قیر در بازار جهانی جایگاه مهمی دارد.

انواع قیر از جمله قیر نفوذی یا قیر اکسید شده (قیر دمیده) با فرایندهای متفاوتی در کف خلاء در پالایشگاه تولید می‌شوند. کاربرد اصلی قیر حاصل از تقطیر نفت خام در راهسازی است.

قیمت قیر حاصل از تقطیر خام با توجه به پالایش‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات قیر و نوع آن می‌تواند متفاوت باشد. ایران ای ترید به عنوان مرجع فروش قیر می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید قیر باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با این شرکت در ارتباط باشید.

 به ماده‌ای که از پالایش نفت خام به دست می‌آید و به عنوان یک ماده چسبنده و مقاوم در برابر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد قیر نفتی گفته می‌شود (Bitumen or Asphalt). قیر نفتی در ساخت و ساز جاده‌ها، ایزوگام، عایق‌کاری و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود. 

در زیر توضیحاتی کوتاه درباره انواع مختلف قیر نفتی آورده شده است:

تعریف قیر نفتی

قیر نفتی: قیر خالص

 همان قیری است که از پالایش نفت خام به دست می‌آید قیر خالص یا قیر معمولی (Pure Bitumen) گفته می‌شود. هیچگونه تغییری در آن داده نشده است. این نوع قیر بدون هیچ گونه مواد شیمیایی خواص فیزیکی و شیمیایی طبیعی قیر را دارد. به طور گسترده در ساخت و ساز جاده‌ها و عایق سازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

قیر نفتی: قیر اکسید شده یا دمیده

قیر دمیده چیست؟ قیر دمیده یا اکسید شده در پالایشگاه با دمیدن هوای گرم به داخل قیر نفوذی به دست می‌آید. این قیر به دست آمده از نظر شیمیایی پایدار است و دوام بالایی دارد. خرید قیر دمیده به دلیل نفوذپذیری برای عایق‌کاری بسیار مناسب است.

قیر دمیده در مقایسه با قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتر و درجه نرم شدن بیشتر است و بر اساس همین دو ویژگی طبقه‌بندی می‌شود. (قیمت قیر 17 کیلویی یا قیمت هر تن قیر امروز را به‌صورت لحظه ای از سامانه ایران ای ترید مشاهده کنید.)

از دمیدن هوای داغ به قیر خالص در دماهای بالا قیر دمیده (Blown Bitumen) تولید می‌شود. قیر دارای مقاومت حرارتی بالاتر و درجه نرمی بیشتر است. نقطه ذوب و سختی آن افزایش یافته و انعطاف‌پذیری آن کاهش می‌یابد.

به دلیل مقاومت بالا در برابر دماهای بالا و تغییرات دمایی، در تولید عایق‌های رطوبتی، ایزوگام و برخی محصولات صنعتی خاص استفاده می‌شود.

فروش قیر دمیده به عنوان عایق رطوبتی در پروژه‌های سدسازی، ساختمان‌ها و غیره کاربرد دارد. همچنین قیمت قیر دمیده مناسب است و می‌توان از آن در ساخت جاده‌ها در ترکیب با انواع دیگر قیر نیز استفاده کرد. در سایر صنایع به ویژه نفت و گاز برای پوشش خطوط اولیه برای جلوگیری از خوردگی استفاده می‌شود.

معرفی قیر اکسید شده

 

قیر نفتی: قیر محلول یا بت کات

قیر محلول (Cutback Bitumen) با حل کردن قیر خالص در حلال‌های نفتی مانند نفت سفید، بنزین یا نفتا تولید می‌شود. به دلیل حضور حلال، قیر محلول در دمای محیط به صورت مایع است و با تبخیر حلال، قیر به حالت جامد یا نیمه‌جامد باز می‌گردد. این نوع قیر در عملیات سطحی جاده‌ها و پوشش‌های ضد آب که نیاز به اجرای سریع دارند، استفاده می‌شود

قیر محلول یا کات بک

فروش قیر محلول در صنایعی که نیاز به قیر با ویسکوزیته پایین وجود دارد، کاربرد دارد. همچنین در مواردی که نمی‌توان قیر را برای ساخت آسفالت از قبل گرم کرد، (می‌توان خرید قیر کات‌بک یا قیر شل را در نظر گرفت.)

برای آماده‌سازی قیر محلول یا کاتبک، قیر نفوذی با حلال‌های آلی به مقدار معین مخلوط می‌شود. این حلال‌های آلی عبارتند از بنزین، نفتا، روغن دیزل و روغن کوره.

خرید قیر محلول یا کات بک برای آب و هوای سرد مناسب است و حلال‌ها هنگام استفاده از قیر تبخیر می‌شوند. این نوع قیر برای آب‌بندی اولیه و آب‌بندی اسپری مناسب است. تنها نگرانی، آسیب این نوع به محیط زیست است. برای اطلاع از قیمت قیر کات بک یا محلول با ایران ای ترید در ارتباط باشید.

قیر مخلوط

قیر مخلوط به مخلوطی از قیر نفتی و پلیمرهای مختلف اطلاق می‌شود که به منظور بهبود ویژگی‌های آن مانند مقاومت در برابر ترک خوردگی، مقاومت در برابر روانکاری، انعطاف‌پذیری و  سایر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی تولید می‌شود.

قیر مخلوط ترکیبی از قیر شل و سفت یعنی قیر 70/60 و قیر 15/90 است. قیرهای مخلوط که با نام قیر 25/85 هم شناخته می‌شوند، حالت نیمه جامد دارند و به دلیل قیمت قیر مناسب یکی از پرکاربردترین قیرها در صنعت هستند. در واقع قیر مخلوط یکی از انواع قیرهای دمیده یا اکسید شده است که از وکیوم باتوم در برج تقطیر پالایشگاه ایجاد می‌شود.

خرید قیر مخلوط بشکه ای به دلیل خاصیت چسبندگی بسیار زیادی که دارد، زیاد است و به همین خاطر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این نوع قیر باید به آن حرارت داد تا به حالت مایع و روان درآید.

قیر 85/100 : قیمت و خرید 85/100 + کاربرد و مزایا

قیمت قیر مخلوط نسبت به قیر معولی دارد چون هزینه تولید آن بخاطر اضافه شدن پلیمرهایی مانند SBS، اپوکسی رزین، پلی استایرن و غیره بیشتر است.

معرفی قیر مخلوط

قیر نفتی: قیر امولسیون (قیرابه‌ها)

خرید قیر امولسیون برای عایق رطوبتی، اسپری و چسبندگی لایه‌های روسازی آسفالت مفید است و حمل و مقل، جابجایی و نگهدای آن نیز مقرون به صرفه و ایمن است. همه این موارد قیمت قیر امولسیون را مناسب می‌سازد.

قیر امولسیون (Emulsion Bitumen) ترکیبی از قیر و آب است که به کمک یک امولسیفایر (مانند صابون) به حالت پایدار درآمده است. قیر امولسیون به دلیل وجود آب، به راحتی قابل پخش و استفاده است. بهترین قیمت قیر آمولسیون را از ایران ای ترید استعلام بگیرید.

قیر امولسیون نام خود را از نحوه‌ی تولید آن گرفته است. این نوع قیر ترکیبی شیمیایی از قیر و اب است. فروش قیر امولسیون برای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی قیر محلول یا کات بک وارد صنعت شده است.

زیرا آب یک جایگزین قابل‌اعتماد برای حلال‌های آلی برای رقیق کردن قیر به اندازه‌ی کافی برای کاربردهای خاص است. (برای اطلاع از فروش مستقیم قیر و مشاهده‌ی لیست قیمت قیر به سامانه ایران ای ترید مراجعه کنید.)

طبقه‌بندی قیر امولسیون

انواع قیر امولسیون در دمای محیط به حالت مایع است و به محض تبخیر آب، قیر به حالت جامد باز می‌گردد. از کاربردهای قیر  امولسیون می‌توان به عملیات راهسازی، به ویژه در آسفالت سرد و در جاهایی که نیاز به زمان خشک شدن کوتاه دارند، اشاره کرد.

فروش قیر امولسیون بر اساس دو عامل طبقه‌بندی می‌شود:

  • بار الکترواستاتیک ذرات: قیرهای امولسیون با توجه به بار الکترونیکی خود می‌توانند آنیونی (با بار منفی) و کاتیونی (با بار مثبت) باشند.
  • زمان شکستن یا گیرش: این درجه‌بندی بر اساس زمان مورد نیازی است که قیر امولسیون آب خود را از دست بدهد و به اندازه کافی چسبنده شده و به سنگدانه‌ها بچسبد.

گریدهای مختلف قیر امولسیون دارای خواص متفاوتی هستند؛ بنابراین هر نوع آن برای کاربرد خاصی مناسب خواهد بود. سه فاکتور سطح ویسکوزیته، زمان گیرش و بار الکترونیکی ذرات قیر بر درجه و نوع قیر امولسیون تاثیر می‌گذارند.

قیر امولسیون نسبت به سایر گریدهای قیر چسبندگی کمتری دارد زیرا با آب و امولسیفایر مخلوط می‌شود. (فروش انواع قیر با لیست قیمت قیر شل، قیمت قیر سطلی و قیمت قیر کارتونی ایران ای ترید بهترین قیمت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.)

خرید قیر امولسیون برای تعمیر و نگهاری روسازی و بازسازی جاده‌های قدیمی ایده‌آل است اما در صنعت امروزی برای پوشش‌های چسبنده، آب‌بندی تراشه، آب‌بندی دوغابی و میکروسرفیسینگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت قیر امولسیون را می‌توانید از مرکز فروش قیر ایران ای ترید جویا شوید.

قیرهای قطرانی

 موادی که از تقطیر زغال سنگ، چوب، یا سایر مواد آلی تولید می‌شوند قیر قطرانی هستند و با قیرهای نفتی که از پالایش نفت خام به دست می‌آیند، تفاوت دارند. این مواد به عنوان محصولات جانبی در صنایع کک‌سازی یا گازسازی تولید می‌شوند و کاربردهای خاصی دارند.

این مواد شامل ترکیبات آلی پیچیده‌ای مانند هیدروکربن‌های آروماتیک، فنول‌ها و سایر مواد آلی هستند. این مدل قیرها معمولاً تیره‌تر و سخت‌تر از قیر نفتی است و بوی تندتری دارد. نقطه ذوب پایین‌تری نسبت به قیر نفتی دارد و در دماهای پایین‌تر نرم می‌شود. این نوع قیر به نام قیر چوب نیز معروف است.

انواع قیرهای قطرانی شامل موارد زیر است:

  • قیر قطرانی زغال سنگ
  • قیر قطرانی چوب
  • معرفی قیر امولسیون

تفاوت قیر و قطران و آسفالت

در کشوری مانند آمریکا کلمات قیر و آسفالت مترادف هستند اما به طور کلی، قیر آسفالت ترکیبی از سنگدانه و قیر است که به عنوان چسبنده برای ساخت و ساز جاده استفاده می‌شود. قیر یک ماده‌ی هیدروکربنی است که به طور طبیعی یافت می‌شود و یا از طریق فرآیند پالایش نفت خام به دست می‌آید.

قطران (Tar) نیز یک ماده‌ی هیدروکربنی تیره است اما تفاوت قیر و قطران در منشا تولید آنهاست. قطران از طریق فرآیند تقطیر ویژه از چوب یا زغال سنگ به دست می‌آید. البته قطران زغال سنگ دارای بنزن زیادی است که سرطان‌زا است.

از قطران بیشتر در راهسازی استفاده می‌شود. بعلاوه می‌توان این نکته را اضافه کرد که قیمت قیر و قطران و آسفالت نیز به دلیل تفاوت‌هایی که دارند، متفاوت است و فروش قیر آسفالت رایج‌تر و بیشتر است. (قیمت انواع قیر نرم و قیر کارتنی به وبسایت ایران ای ترید مراجعه کنید.)

معرفی کاربردهای قیر

ماده هیدروکربنی چسبنده و مقاوم در برابر آب قیر است که از پالایش نفت خام به دست می‌آید. این ماده به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد خود، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد.

از خرید قیر برای کاربردهای مختلف انجام می‌شود. به طور کلی این محصول برای مصارف صنعتی در نظر گرفته می‌شود و معمولا در سنگفرش جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور استفاده از قیر در راهسازی یا قیر جاده سازی اغلب از قیر خالص یا ترکیبی از قیر و سنگ‌دانه‌ها مانند بتن استفاده می‌شود و قیمت قیر بسته به نوع و درجات آن متغیر است. 

در زمان‌های گذشته از قیر برای پشت بام استفاده می‌شد و قیر کاری پشت بام از طریق قیر و گونی راهی برای جلوگیری از نفوذ آب به خانه بود. در حال حاضر می‌توان انواع قیر را از برترین تولید کنندگان قیر در ایران با استعلام قیمت قیر آنلاین از ایران ای ترید داشت. در ادامه به معرفی کاربرد قیر، به ویژه در حوزه راه‌سازی و عایق‌کاری، پرداخته شده است:

در ایران ای ترید قیمت قیر پالایشگاه تهران به صورت لحظه ای نمایش می‌شود. انواع قیر و کاربرد آن متناسب با نوع فرمول شیمیایی قیر کاملا متفاوت است. (برای خرید و فرش قیر صادراتی ایران ای ترید سامانه آنلاین مطمئنی است.)

کاربرد قیر: استفاده از قیر در حوزه راه سازی

یکی از کاربرد های قیراستفاده در حوزه راهسازی در بخشهای مختلف به عنوان لایه چسبنده، آب بندی آسفالت ها، اختلاط با مصالح ساختمانی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

کاربرد قیر در حوزه راه سازی: ایجاد چسبندگی بین لایه‌های مختلف روسازی

به عنوان یک ماده چسبنده، لایه‌های مختلف برای راهسازی را به یکدیگر متصل می‌کند و از جدایی و ترک خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کند. این امر موجب افزایش دوام و پایداری جاده‌ها شده و به عنوان مهم ترین کاربرد قیر در راهسازی به حساب می‌آید.

کاربرد قیر در حوزه راه سازی: آب‌بندی آسفالت‌های موجود و قدیمی

با استفاده از قیر، سطح آسفالت‌های قدیمی آب‌بندی می‌شود تا از نفوذ آب و تخریب زیرساخت‌های جاده جلوگیری شود. این کار به افزایش عمر مفید آسفالت کمک می‌کند.

برسی کاربرد قیر آب‌بندی آسفالت‌های موجود و قدیمی

کاربرد قیر در حوزه راه سازی: اختلاط با مصالح سنگی (در تهیه آسفالت):

این ماده چسبنده، با مصالح سنگی مخلوط می‌شود تا آسفالت تولید شود. مخلوط قیر و مصالح در  ساخت و ساز جاده‌ها، پارکینگ‌ها و سایر سطوح ترافیکی استفاده‌ی زیادی دارد. (بازار فروش قیر بشکه ای و صادراتی را بصورت لحظه ای در ایران ای ترید پیگیری کنید.)

بررسی کاربرد قیر در تهیه آسفالت

 کاربرد قیر در عایق‌ کاری

 کاربرد قیر در عایق‌ کاری: عایق‌کاری ساختمان‌ها

بیتومن یا همان قیر، به عنوان یک ماده عایق، در بام‌پوشی ساختمان‌ها استفاده می‌شود تا از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری کند.

کاربرد قیر در عایق‌ کاری: عایق‌کاری رطوبتی

برای عایق کاری رطوبتی زیرزمین‌ها، تونل‌ها، و سایر سازه‌ها قیر استفاده می‌شود.

کاربرد قیر در عایق‌ کاری: عایق‌کاری لوله‌ها و مخازن

لوله‌ها و مخازن فلزی با پوششی از قیر محافظت می‌شوند تا از زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری شود. این نوع عایق‌کاری به ویژه در صنایع نفت و گاز کاربرد دارد.

بررسی کاربرد قیر در عایق‌کاری لوله‌ها و مخازن

کاربردهای صنعتی و ساختمانی

کاربرد قیر صنعتی: تولید مواد پوششی و رنگ‌ها

در تولید رنگ‌ها و پوشش‌های حفاظتی، قیر به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. این مواد پوششی به دلیل خواص ضدآب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی، در محیط‌های مختلف کاربرد دارند.

کاربرد قیر صنعتی: محافظت از سازه‌های فلزی

روی سازه‌های فلزی مانند پل‌ها و ساختمان‌ها قیر به عنوان محافظ برای تا‌خوردگی و زنگ‌زدگی استفاده می‌شود.

کاربرد قیر صنعتی: تهیه محصولات قیری

برای تهیه محصولات مختلف مانند نوارهای قیری، کاغذهای قیری و مواد عایق‌کاری نیز قیر جایگاهی ویژه دارد.

بررسی کاربرد قیر صنعتی در تهیه محصولات قیری

کاربردهای تخصصی دیگر

کاربرد قیر در صنایع نفت و گاز:

در حفاری‌های نفتی قیر به عنوان ماده افزودنی در گل حفاری استفاده شده تا از ریزش دیواره‌های چاه‌ها جلوگیری کند.

کاربرد قیر در صنایع دریایی:

به عنوان ماده محافظتی قیر در صنایع دریایی، برای کشتی‌ها و سکوهای نفتی استفاده می‌شود تا از خوردگی و آسیب‌های ناشی از آب دریا جلوگیری کند.

 بررسی کاربرد قیر در صنایع دریایی

قیمت قیر

خرید قیر بیتومن برای مصارف مختلف صنعتی انجام می‌شود اما قیر کیلویی چند یا قیر تنی چند است؟ قیر عمده و قیر بشکه ای با چه قیمتی ارائه می‌شود؟ قیمت قیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. عامل اصلی موثر در تغییر قیمت قیر، قیمت نفت خام و میزان عرضه و تقاضای آن در بازار است. ایران یکی از تامین کنندگان اصلی قیر در خاورمیانه است اما عوامل موثر بر قیمت قیر در خاورمیانه چیست؟ این فاکتورها همگی می‌توانند بر قیمت جهانی قیر و قیمت قیر بشکه ای تاثیر بگذارند:

  • قیمت جهانی نفت
  • قیمت منطقه‌ای نفت کوره
  • میزان تقاضا از کشورهای مصرف‌کننده
  • نرخ برابری ارز ریال در مقابل دلار
  • قیمت رقبای جهانی از جمله سنگاپور، کره جنوبی، تایلند، ایتالیا و یونان
  • درگیری‌های سیاسی به ویژه درگیری‌ها در منطقه خلیج فارس
  • هزینه‌های حمل و نقل
قیر دمیده چیست: معرفی قیر اکسیده + کاربردها

قیمت قیر

لیست کارخانه های تولید کننده قیر

در لیست شرکت های تولید کننده قیر در ایران، نام بزرگترین تولیدکنندگان قیر ایران (برای نمونه کارخانه قیر کارتنی) آمده است:

  • تولید کننده قیر و آسفالت پترو آرتون : شرکت پترو آرتون اولین و بزرگترین تولید کننده عایق های سرد برای استعلام مشخصات فنی انواع قیر در این زمینه با ایران ای ترید تماس بگیرید.
  • کارخانه آسفالت ساز انصار هویزه: این شرکت در تولید فرآورده‌های نفتی مانند نفتا، گازوئیل و قیر موفق است. برای به دست آوردن جدول انواع قیر این مجموعه، نام ایران ای ترید را در ذهن داشته باشید
  •  تولید کننده قیر و آسفالت فناور گستر پیمان: برای اطلاع ازقیمت انواع قیر در این مجموعه با ایران ای تریدتماس بگیرید.

اسامی کارخانه های تولید کننده قیر

انواع قیر صادراتی

قیر کاربردهای مختلفی دارد و در صنایع مختلف و راهسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که در این مطلب به اشاره کردیم قیر انواع مختلفی دارد و قیمت قیر نیز بسته به نوع و درجه‌بندی‌های مختلف آن متفاوت است. (وب سایت ایران ای ترید قیر مخلوط قیمت به روز شده ارائه می‌شود.)

اگرچه مصارف قیر در کشور بسیار زیاد است اما فروش قیر در سطح جهانی نیز رواج دارد و صادرات قیر به کشورهای مختلف انجام می‌شود. اما قیر صادراتی و عملکردی دارای درجه نفوذ پذیری متفاوتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

قیر عملکردی PG 70-10

در قیر ۷۰/۱۰ ، عدد 70 نمایانگر دمای بالای عملکردی قیر و عدد -10 نمایانگر دمای پایین عملکردی قیر است. این بدان معناست که این نوع قیر برای استفاده در دماهای زیر مناسب است:

  • حداکثر دمای کاری: 70 درجه سانتی‌گراد
  • حداقل دمای کاری: -10 درجه سانتی‌گراد

(برای آشنایی بیشتر با مزایا، انواع کاربرد و خرید قیر 70/100 کلیک کنید.)

 

قیر صاداتی قیر عملکردی PG 70-10

خرید قیر و بررسی درجه حرارت قیر عملکردی

خرید قیر عملکردی معمولا در ساخت و ساز و روسازی بازسازی، آب‌بندی لبه‌ها، آب‌بندی ترک‌ها در آسفالت گرم مخلوط متراکم و باز کاربرد دارد. برای اطلاع از قیمت قیر عملکردی با ایران ای ترید در ارتباط باشید

درجه حرارت بالا در این گریدها در محدوده‌ی 46 تا 82 درجه سانتی‌گراد و دمای پایین در محدوده منفی 46 تا منفی 10 درجه سانتی‌گراد است. درجه‌بندی قیر بر اساس یک عدد مثبت و یک عدد منفی است که نشان‌دهنده حداکثر و حداقل دما است. (برای سرمایه گذاری بر روی قیر در بورس، قیمت قیر در بورس را در ایران ای ترید به‌صورت لحظه ای چک کنید.)

برای مثال، قیر PG64-10 ضریب عملکرد را در دمای حداکثر هفت روزه روسازی 64 درجه‌ی سانتی‌گراد و حداقل دمای روسازی منفی 10 درجه سانتی‌گراد براورده می‌کند. اگر مجموع اعداد دما بالا و پایین بیشتر از 90 باشد، قیر پلیمری اصلاح شده و اگر کمتر از 90 باشد، قیر پلیمری اصلاح نشده خواهد بود.

ترک حرارتی در گریدهای PG 58-34، 64-22، 64-28 و 76-22 کمتر رخ می‌دهد. علاوه بر این، گریدهای PG 70-22، 70-28، 76-28 و 82-22 در برابر شیار شدن مقاوم‌تر هستند.

بررسی درجه حرارت قیر عملکردی

قیمت قیر صادراتی 60/70: منظور از قیر 60-70 چیست؟

نوع قیر 60 70 بیشتر در ساخت آسفالت گرم و در ترکیب با قیر و مصالح سنگی کاربرد دارد. برای اطلاع از قیمت قیر صادراتی 60/70 و خرید قیر با ایران ای ترید در ارتباط باشید.

قیر 60/70 یک نوع قیر نفوذی درجه استاندارد است که می‌توان آن را پرمصرف‌ترین قیر در سراسر دنیا در نظر گرفت. این نوع قیر نفوذی بیشتر برای روسازی جاده‌ها کاربرد دارد. قیر درجه 60/70 که با عنوان قیر شل نیز شناخته می‌شود، برای راهسازی و تولید روسازی آسفالت کاربرد دارد و از نظر مشخصات و ویژگی‌ها بسیار عالی است.

بررسی تعریف و قیمت قیر صادراتی 60/70

قیمت قیر صادراتی 60/90

خرید قیر 60 90 برای استفاده در ساخت مخلوط آسفالت کاربرد دارد و می‌توان از آن در شرایطی که لازم است آسفالت مقاومت بالایی در برابر تغییر شکل داشته باشد، استفاده کرد.

قیر درجه 60/90 قیر پلیمری و اصلاح شده است که پایداری بسیار بالایی دارد. این نوع قیر بر روی پایه SBS ساخته و تولید می‌شود و بنابراین طی 48 ساعت از تولید باید مورد استفاده و نصب قرار گیرد. (وبسایت ایران ای ترید قیر پاسارگاد قیمت به روز شده نمایش می‌شود.)

قیر 60/90 را می‌توان به صورت سرد نگهداری کرد و سپس برای استفاده آن را گرم نمود. این کار تاثیری بر خاصیت آن نخواهد داشت. قیمت قیر 60/90 به دلیل پایداری و گرمایی بودن با سایر گریدهای قیر متفاوت است. ب(رای یافتن بهترین مرجع فروش بیوتمین با ارائه‌ی قیمت لحظه‌ای، ایران ای ترید جزو شاخص‌ترین‌ها است.)

معرفی قیمت قیر صادراتی 60/90

خرید و فروش قیر 85/100

قیر درجه 85-100 یک انتخاب بسیار رایج برای صنعت ساختمان سازی نیز هست و بعلاوه در ساخت آسفالت گرم نیز کاربرد دارد.

قیر 85/100 یکی دیگر از انواع قیر صادراتی است که بیشتر برای سنگ فرش جاده‌ها کاربرد دارد. قیمت قیر 85/100 مناسب است و خرید قیر نفوذی 85 100 برای راه سازی و روسازی آسفالت بسیار ایده‌آل است. فروش قیر گرید 85/100 همچنین برای ساخت و ساز جاده و فرودگاه نیز بسیار زیاد است. (در ایران ای ترید انواع قیر بشکه قیمت به روز نمایش می‌شود.)

از مشخصات قیر 85/100 می‌توان به درجه نفوذ، آن که بین 85 تا 100 دسی میلی‌متر است اشاره کرد. این مدل قیر نسبتا نرم است و برای استفاده در مناطق با آب و هوای معتدل مناسب است. 

معرفی و بررسی مشخصات قیر 85/100

قیمت قیر 50/75

فروش قیر 50/75 به عنوان یک قیر درجه استاندارد به دلیل دوام بالای آن برای راه‌سازی و تولید آسفالت بسیار رایج است. این نوع قیر بیشتر برای تولید آسفالت گرم کاربرد دارد و به دلیل خاصییت ترموپلاستی در دمای بالا کاملا نرم و منعطف می‌شود. برای خرید قیر و اطلاع از قیمت قیر 50-75 می‌توانید با ایران ای ترید به عنوان مرکز فروش قیر در ارتباط باشید.

این ویژگی همچنین باعث می‌شود قیر 50 75 در دمای پایین کاملا سخت و مقاوم شود. (قیمت قیر بیتومین را از پالایشگاه‌های نفت ایران را از ایران ای ترید استعلام بگیرید.) 

تعریف و قیمت قیر 50/75

خرید و فروش قیر 80/100

قیر گرید 80/100 یک نوع قیر نیمه سخت است که بیشتر از آن برای سنگ فرش جاده‌ها استفاده می‌شود و بعلاوه برای ساخت و ساز و تعمیر جاده‌ها نیز کاربرد دارد. فروش قیر 80-100 بیشتر برای تولید روسازی آسفالت با مشخصات فنی استاندارد انجام می‌شود.

قیمت قیر 80/100 با سایر گریدهای قیر متفاوت است و این قیر یکی از پرکاربردترین انواع گرید قیر شناخته می‌شود که از آن در ساخت محصولات قیری مختلف از آن استفاده می‌شود.

معرفی و خریدقیر 80/100

قیر 40/50

قیر 40/50 یکی دیگر از انواع قیرهای درجه نفوذ (Penetration Grade Bitumen) است که در صنایع مختلف مانند راه‌سازی، عایق‌کاری، و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این قیر با درجه نفوذ 4 تا 5 میلی‌متر، نشاندهنده‌ی سختی و نرمی متوسط این قیر است. این نوع قیر برای استفاده در مناطق با دمای متعادل و کاربردهای مختلف مناسب است. برای اطلاع از قیمت قیر 40/50 کلیک کنید!

معرفی و بررسی مشخصات قیر 40/50

خرید قیر

قیر یکی از پرمصرف‌ترین فرآورده‌های نفتی است و حجم زیادی از قیر برای صادرات ارائه می‌شود. رایج‌ترین صنعتی که در آن از قیر استفاده می‌شود، صنعت راه سازی است.

قیر پاشی جاده‌ها یا معابر، قیر جایگزین ایزوگام برای عایق‌سازی دیوارها یا پشت بام و غیره از کاربردهای این ماده است. (برای مشاهده قیمت قیر صادراتی کلیک کنید!)

قیر لواشکی، قیر چهار فصل، قیر خشک و غیره شکل‌ها و انواع این ماده هستند که برای مصارف مختلف کاربرد دارند و قیر صادراتی نیز برای صادرات به کشورهای همسایه آماده می‌شود.

اگر برای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی به دنبال خرید قیر هستید و می‌پرسید قیر از کجا بخرم یا برای خرید قیر عمده می‌توانید با شرکت ایران ای ترید برای خرید قیر بشکه ای تهران و اطلاع از قیمت قیر در ارتباط باشید.

روش های خرید قیر

منبع

قیمت قیر

مقالات مرتبط

نظرات