قیر 85/100 : قیمت و خرید 85/100 + کاربرد و مزایا

هیچ وقت کیفیت آسفالت و روکش جاده‌ها را دست کم نگیرید! یک روکش جاده ضعیف که آسفالت بی‌کیفیتی داشته باشد زود زیر بار ماشین‌های سنگین ترک می‌خورد که باعث به وجود آمدن دست‌انداز در جاده می‌شود. وقتی هم که ماشین‌ها از روی آن می‌گذرند به مرور زمان باعث آسیب خوردن به بدنه ماشین می‌شوند که احتمال رخ دادن تصادفات را هم افزایش می‌دهد. برای همین، جاده سازان از قیرهای با کیفیت و درجات نفوذ متفاوت برای ساختن جاده‌ها استفاده می‌کنند که یکی از آنها قیرِ 85/100 است اما دقیقاً  این  قیر چیست و چگونه تولید می‌شود؟

قیر 85/100 چیست؟

قیر درجه نفوذ 85/100 یک قیر استاندارد درجه نفوذ با میزان نفوذ 85 تا 100 است. از آنجایی که این قیر جزو قیرها با درجه نفوذ و نرمی بالا است و بیشتر از آن برای ساختن روکش جاده‌ها و ترکیب آسفالت داغ استفاده می‌کنند. قیرِ 85/100 خواص و ویژگی‌های خود را دارد و با استفاده از پروسه خاصی تولید می‌شود که ما در این مقاله از ایران‌ای ترید این موارد و شرایط استفاده و کاربرد آن را برایتان توضیح خواهیم داد.

قیر 85/100 چیست

قیر 85/100 چگونه تولید می‌شود؟

هر محصول قیر یکی از فرآورده‌های نفت خام است قیر 85/100 هم همینطور است و فرایند تولید آن مشابه با فرایند تولید قیرهای درجه نفوذ دیگر است. برای این کار، سازندگان ابتدا نفت خام را حرارت می‌دهند. سپس، بعد از حرارت دادن نفت خام، سبک‌ترین اجزای نفت خام به سطح بالایی محفظه می‌آیند و اجزای سنگین‌تر آن به ته محفظه رسوب می‌کنند.

بعد از آن، تولید کنندگان قیر این ته نشین‌ها را تحت فرایندی به نام تقطیر وکیومی قرار می‌دهند تا هر گونه اجزای سبک‌تر باقیمانده را از آن جدا کنند. به باقیمانده این پروسه وکیوم باتوم گفته می‌شود که در مرحله بعدی تولید کنندگان قیر به آن هوای داغ را می‌دمند. در این مرحله است که قیرِ 85/100 خواص و ویژگی‌های خود را پیدا می‌کند. با این وجود، دقیقاً این مشخصات و ویژگی‌ها چه هستند؟

قیر 40/50 : قیمت و خرید قیر 40/50 + کاربرد و مزایا

(به شما پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با قیر طبیعی حتما مطلب گیلسونات را که به معرفی کامل این موضوع پرداخته است را مطالعه نمایید.)

قیر 85/100 چگونه تولید می‌شود

مشخصات و ویژگی‌های قیر 85/100

هر محصول قیر درجه نفوذ یک سری خواص و ویژگی‌های مخصوص به خود دارد. قیرِ 85/100 از مخلوطی از هیدروکربن‌های آلی تولید می‌شود و  ویسکوزیته بالایی دارد. (برای اطلاع بیشتر به مقاله‌ای که به معرفی قیر ویسکوزیته پرداختیم رجوع کنید.)در ادامه چند خواص و ویژگی‌های مهم را برایتان توضیح دهیم.

مشخصات و ویژگی‌های قیر 85/100

1. درجه نفوذ

درجه نفوذ به میزان سختی قیر می‌گویند و در خصوص قیرِ 85/100 این درجه بین ۸۵ تا ۱۰۰ است. این یعنی که یک سوزن استاندارد به اندازه ۸۵ تا ۱۰۰ دهم میلی‌متر می‌تواند در قیر نفوذ کند. در کل، چنین درجه نفوذی نشان می‌دهد که قیرِ 85/100 در رده محصولات قیر با نرمی بالا قرار دارد. از این رو، برای مواردی مثل ساخت جاده، تولید روکش و تعمیر از آن استفاده می گردد.

 درجه نفوذ

2. نقطه نرمی

به طور کلی، نقطه نرمی حداکثر دمایی است که قیر در آن حالت ذوب شده را می‌گیرد و شکل خود را از دست می‌دهد. نقطه نرمی ویژگی مهمی در محصولات قیر است. دلیل آن هم این است که تعیین می‌کند که هر محصول در چه شرایط آب و هوایی می‌تواند دوام بیاورد و شکل خود را از دست ندهید. برای قیرِ 85/100 این نقطه نرمی بین ۴۱ تا ۴۹ درجه سانتیگراد بوده و بیانگر آن است که تا این درجه حرارت هنوز هم می‌تواند شکل خود را حفظ کند.

قیر 60/90 : قیمت و خرید قیر 60/90 + کاربرد و مزایا

 نقطه نرمی قیر

3. شکل پذیری

به میزان کش آمدن یک محصول قیر قبل از شکستن بافت آن شکل پذیری می‌گویند که میزان آن برای هر محصول قیر متفاوت است. در محصول قیرِ 85/100 این میزان ۱۰۰ سانتی‌متر است که نشان دهنده شکل پذیری خوب آن است. هر چقدر که شکل پذیری قیر بهتر باشد، انعطاف پذیری آن بیشتر بوده و نسبت به عوامل محیطی و بار ترافیک جاده مقاومت بیشتری دارد.

 شکل پذیری و انعطاف پذیری قیر

4. نقطه اشتعال پذیری

محصولات قیری وقتی که به یک دمای معین برسند احتمال اشتعال آنها با مواد اشتعال زا بیشتر است که منجر به آتش سوزی می‌شود. هر محصول درجه نفوذ قیر نقطه اشتعال پذیری معینی دارد. برای قیرِ 85/100 این نقطه ۲۵۰ درجه سانتی گراد بوده که نقطه اشتعال پذیری بالایی است. در نتیجه، نشان می‌دهد که قیرِ 85/100 در دماهای پایین مشتعل نمی‌شود ومی‌توان آن را در جاده‌هایی با آب و هوای بسیار گرم اعمال کرد.

(مطلب قیر کات بک به معرفی کامل قیر محلول و کاربرد های آن پرداخته است، حتما مطالعه نمایید)

نقطه اشتعال پذیری قیر

از قیر 85/100 در چه مواردی استفاده می‌شود؟

از آنجایی که قیرِ 85/100 نرمی خوبی دارد، جاده سازان می‌توانند از آن در جاده‌هایی که شرایط آب و هوایی سرد دارد استفاده کنند. همچنین آنها از این قیر می‌توانند در محیط‌هایی با خاک‌های دارای چگالی بالای ذرات مثل خاک رس هم استفاده کنند. این به خاطر آن است که ذرات چنین خاک‌هایی کوچکتر هستند. برای همین، قیر را سریعتر جذب می‌کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند از قیرِ 85/100 هم برای تولید روکش جاده و تعمیرات آن استفاده کنند.

(جهت اطلاع از قیمت و کاربرد قیر 50/70 مقاله  قیر 50/70  را مطالعه نمایید.)

از قیر 85/100 در چه مواردی استفاده می‌شود

چه عواملی قیمت قیر 85/100 را تعیین می‌کنند؟

علاوه بر این، در بازار محصولات قیر عرضه و تقاضا هم بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. تصور کنید که میزان تقاضا برای تولید قیرِ 85/100 بیشتر از میزان عرضه آن باشد. در این صورت، قیمت این قیر بالا خواهد رفت. به غیر از این، عواملی مثل شرایط سیاسی (مثل تحریم‌های اعمال شده بر روی تجارت قیر) و مشخصات فنی آن هم می‌توانند قیمتش را بالا یا پایین کنند.

اگر مایل به تجارت در قیر 85/100 هستید، پس بهتر است کمی در مورد عوامل موثر در قیمت گذاری آن هم بدانید. مثل هر محصول دیگر، یک سری فاکتورها در تعیین قیمت قیرِ 85/100 تاثیرگذار هستند. برای مثال، اولین عامل مهم آن قیمت نفت خام است. همانطور که می‌دانید، قیرِ 85/100 از نفت خام درست می‌شود.

قیر ویسکوزیته: معرفی قیر ویسکوزیته + کاربردها

بنابراین، اگر قیمت نفت خام در یک برهه زمانی بالا رود، قیمت قیرِ 85/100 هم با آن افزایش خواهد یافت. عامل دوم هزینه‌های تولید و حمل و نقل هستند. هر شرکت و کارخانه تولید قیر طبیعتاً در قیمت گذاری محصولاتش هزینه‌های مربوط به فرایند تولید و حمل و نقل و ارسال آنها به مصرف‌کننده را اعمال خواهد کرد.

چه عواملی قیمت قیر 85/100 را تعیین می‌کنند؟

خرید قیر 85/100 از ایران‌ای ترید

هر محصول قیر ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاص خودش را دارد. برای همین هم هر کدام  استفاده به خصوصی دارند. قیر 85/100 هم یکی از قیرهای نرم به حساب می‌آید که جاده سازان می‌توانند از آن در شرایط آب و هوای سرد به خوبی استفاده کنند. بنابراین، اگر شما مایل به تهیه این نوع قیر هستید یا کلاً به تجارت قیر علاقه دارید، می‌توانید برای اطلاع از قیمت آن با به سایت ایران‌ ای ترید مراجعه کنید. ما در شرکت ایران‌ای ترید مدتی است که در زمینه صادرات قیر فعالیت داریم. بنابراین، ما می‌توانیم شما را در رابطه با مسائلی از جمله قیمت قیر راهنمایی کنیم.

خرید قیر 85/100 از ایران‌ای ترید

منبع: ویکی پدیا

قیمت قیر

مقالات مرتبط

نظرات