قیر مخلوط چیست: کاربرد قیر 85/25 + خرید و قیمت قیر مخلوط 1403

انواع مختلفی از قیرها برای مصارف مختلف در بازار ارائه می‌شود. قیر مخلوط یا قیر 85/25 یکی از انواع پرفروش قیر است که با هدف بهبود ویژگی‌های قیر از جمله مقاومت در برابر ترک خوردگی، بهبود جریان و انعطاف‌پذیری آن و سایر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، تولید می‌شود. برای خرید قیر مخلوط و اطلاع از قیمت قیر مخلوط بشکه ای می‌توانید با مشاوران شرکت ایران ای ترید در ارتباط باشید. در ادامه این مطلب نیز تصمیم داریم به این مساله بپردازیم که منظور از قیر مخلوط چیست و سپس انواع، مزایا و ویژگی‌های قیر 85/25 را بررسی می‌کنیم.

قیر مخلوط چیست؟

قیرِ مخلوط در واقع مخلوطی از قیرهای شل و سفت (قیر 60/70 و 90/15) است که با نام قیرِ 85/25 نیز شناخته می‌شود. ترکیب قیر شل و سفت با هم باعث می‌شود محصول به دست آمده حالت نیمه جامد داشته باشد که این ویژگی آن را مناسب برای صنایع و کاربردهای مختلف می‌سازد. قیرِ مخلوط 85/25 همچنین خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارد و به همین خاطر یک محصول بسیار پرکاربرد است. از آنجایی که این نوع قیر نیمه جامد است، پیش از استفاده باید به آن حرارت داده شود تا حالت مایع به خود بگیرد. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیر 60/70 حتما کلیک و این مطلب را مطالعه نماید)

معرفی قیر مخلوط

انواع قیر مخلوط

همانطور که گفتیم قیرِ مخلوط یک ماده‌ی چسبناک و نیمه جامد است که از نفت خام به دست می‌آید. این ماده کاربردهای مختلفی در صنایع راهسازی، ساختمان‌سازی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و غیره دارد. انواع مختلف قیر 85/25 شامل موارد زیر می‌شود:

1- قیر آسفالتی که برای راهسازی و ساخت جاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- قیر پلاستیکی که برای عایق و آب‌بندی در ساختمان‌ها کاربرد دارد.

3- قیر روغنی که برای تولید مواد اولیه در صنایع شیمیایی و پتروشیمی استفاده می‌شود و ماده‌ی موثر در تولید محصولات شیمیایی است.

4- قیر کامپاند نوع دیگری از انواع قیر مخلوط است که به عنوان عامل نرم‌کننده و تقویت‌کننده در تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی استفاده می‌شود.

(می دانید قیر پلیمیری چه کاربردی دارد؟ به شما پیشنهاد می کنیم  برای آگاهی از کاربرد و مشخصات این قیر حتما مطلب قیر پلیمری رال مطالعه نمایید.)

کاربرد قیر مخلوط 85/25

قیرِ مخلوط از ترکیب قیر شل 60/70 و قیر سفت 15/90 به دست می‌اید و در تقریبا حالت نیمه جامد دارد. این قیر کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد و در کل می‌توان گفت خرید قیرِ مخلوط 85/25 به عنوان یک محصول پرکاربرد بسیار طرفدار دارد.

از این نوع قیر در صنایع راهسازی و ساختمان استفاده‌های زیادی می‌شود و به خاطر ویژگی‌هایی همچون پایداری حرارتی و شیمیایی، مقاومت در برابر نفوذ آب و روغن، خاصیت ضدخوردگی و غیره در ساخت و ساز، عایق‌کاری، نوسازی جاده‌ها کاربرد دارد.

قیر 40/50 : قیمت و خرید قیر 40/50 + کاربرد و مزایا

بعلاوه خرید قیر مخلوط برای تولید محصولاتی مانند آسفالت، پوشش‌های ضدآب و مواد محافظ سطح نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب کاربردهای قیر 85/25 را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • استفاده در انواع آسفالت‌های پوششی
  • قیر گونی ساختمان‌ها و عایق‌کاری
  • پوشش کف کانال‌های آب
  • پر کردن درزهای رویه های بتنی
  • تولید انواع عایق رطوبت

( جهت آشنایی با 9 کاربرد قیر در صنایع مختلف حتما مطلب کاربرد قیر در صنایع را مطالعه نمایید)

سرعت سفت شدن قیر مخلوط

سرعت سفت شدن قیر مخلوط بستگی به نوع محلولی دارد که به آن اضافه می‌شود. اگر به عنوان حلال از بنزین استفاده شده باشد، از آنجایی که سرعت تبخیر بنزین بالا است، قیر سریع‌تر سفت خواهد شد که اصطلاحا به آن قیر تندگیر (RC) گفته می‌شود. از سوی دیگر اگر در قیر از نفت به عنوان حلال استفاده شده باشد، قیر کندگیر (MC) خواهد بود.

کاربرد قیر 85/25 در صنایع مختلف

مشخصات قیر مخلوط

انواع قیر دارای ویژگی‌ها و مشخصاتی هستند که آنها را مناسب برای کاربردهای خاص می‌سازد. در ادامه به مشخصات قیر مخلوط اشاره می‌کنیم.

درجه نفوذ

ِدرجه نفوذ قیر یک ویژگی مهم است که نشان‌دهنده‌ی قدرت قیر برای نفوذ و پراکندگی در سطح خرده‌ای از مواد جامد مانند شن و سنگ است. هر چه قیر مخلوط درجه نفوذ بالاتری داشته باشد، مخلوطِ بهتر و به صورت یکپارچه‌تر در میان مواد جامد پراکنده می‌شود و اتصال دانه‌ها به هم بهبود می‌یابد. این باعث می‌شود آسفالت کیفیت بهتر و عمر طولانی‌تر داشته باشد. درجه نفوذ قیرِ مخلوط بر اساس استانداردهای خاصی مانند ASTM 2137 و AASHTO T59 اندازه‌گیری می‌شود و تعیین این ویژگی برای کنترل کیفیت قیر بسیار مهم است.

گرانروی

گرانروی نیز یکی از ویژگی‌های مهم قیرهایی است که در صنعت راهسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فاکتور به میزان توانایی قیر برای چسبیدن به شن و ماسه و مواد جامد اشاره دارد. گرانروی قیر مخلوط به صورت عددی اندازه‌گیری می‌شود و کیفیت قیر را برای استفاده در راهسازی و آسفالت‌گذاری نشان می‌دهد.

درجه اشتعال

درجه اشتعال دمایی است که قیر برای شروع سوختن و اشتعال به آن نیاز دارد. اگر درجه اشتعال قیر مخلوط خیلی پایین باشد، احتمال سوختن زودرس و نامناسب قیر در فرآیند آسفالت‌گذاری وجود دارد و اگر این درجه اشتعال خیلی بالا باشد، ممکن است قیر به خوبی نتواند به مواد جامد بچسبد.

افت وزنی

منظور از افت وزنی قیرِ مخلوط، تبخیر قسمتی از روغن‌ها و ترکیبات نفتی آن در دماهای بالا است. این فاکتور نیز بسیار مهم است و برای استفاده در کاربردهای مختلف باید به آن توجه شود.

شکل پذیری یا انگمی

یکی دیگر از مشخصه‌های قیر مخلوط، شکل‌پذیری یا انگمی آن است. برای این منظور نمونه‌ای از قیر با سطح مقطع یک سانتی‌متر مربع با سرعت 5 سانتی‌متر در دقیقه کشیده می‌شود. مقدار افزایش طول نمونه پیش از پاره شدن آن را خاصیت انگمی می‌گویند.

قیر طبیعی: قیمت قیر طبیعی + کاربردها

درجه خلوص

تترا کلرور کربن و سولفور کربن هر دو حلال‌های قیر محسوب می‌شوند. اگر نمونه‌ای از قیر مخلوط را در یکی از این حلال‌ها حل کنیم، ناخالصی‌های آن جدا می‌شود و به این ترتیب می‌توان درجه خلوص قیر را اندازه‌گیری کرد.

درجه نرمی

منظور از درجه نرمی دمایی است که قیر در ان از حالت جامد به حالت مایع تغییر شکل می‌دهد. هر چه درجه نرمی قیر بیشتر باشد، حساسیت ان نسبت به تغییرات دما کمتر خواهد بود. درجه نرمی قیر مخلوط معمولا 70 تا 80 است.

( برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت، کاربرد و خرید قیر 70/100 حتما مطلب قیر 70/100 را مطالعه کنید)

مشخصات انواع قیر مخلوط

ویژگی‌ قیر مخلوط 85/25

قیرِ 85/25 یکی از محصولات نفتی با چسبندگی بالا است و به همین خاطر در صنایع و مصارف زیادی کاربرد دارد. این قیر در دمای 85 درجه سانتی‌گراد از حالت جامد به مایع تبدیل می‌شود که این عدد در واقع درجه نرمی آن است. بعلاوه میزان درجه نفوذ این قیر نیز در دمای محیط 0.25 اندازه‌گیری شده است. برای استفاده از انواع قیرِ مخلوط لازم است به آن حرارت داده شود تا روان شود. برای اطلاع از قیمت قیر مخلوط 85/25 و خرید قیر 85/25 با ایران ای ترید در ارتباط باشید.

( برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت، کاربرد و خرید قیر 85/100 حتما مطلب قیر 85/100 را مطالعه کنید)

بررسی گرید 85/25

قیر بشکه‌ای در گرید 85/25 تولید می‌شود. این دو عدد ویژگی‌های اصلی قیر را نشان می‌دهند. در واقع عدد 25 میزان درجه نفوذ قیر و عدد 85 نیز نقطه‌ی نرمی آن است.

درجه نفوذ و نقطه نرمی قیر در آزمایشگاه و توسط آزمایش‌های پیشرفته به دست می‌آید. برای مثال برای تعیین درجه نفوذ پذیری قیر، نیرویی معادل 100 گرم به مدت 5 ثانیه به یک سوزن آزمایشگاهی وارد می‌شود. میزان نفوذ سوزن به قیر درجه نفوذ را مشخص می‌کند که در مورد قیرهای مخلوط این عدد 0.25 است.

از قیرهای مخلوط بشکه‌ای بیشتر در شهرهایی با آب و هوای معتدل استفاده می‌شود و یک قیرِ بسیار پرکاربرد و پرفروش است. قیمت قیرِ مخلوط بشکه ای از قیر شل بیشتر و از قیر سفت کمتر است. برای اطلاع از قیمت قیمت قیرِ مخلوط بشکه ای و خرید قیر مخلوط 85/25 می‌توانید با ایران ای ترید در ارتباط باشید.

( جهت اطلاع از قیمت و کاربرد قیر عملکردی مطالعه مقاله قیر عملکردی را به شما پیشنهاد می نماییم)

برسی ویژگی ها و گرید قیر 85/25

قیمت قیر مخلوط بشکه ای

قیرِ مخلوط بشکه‌ای ماده‌ای پرمصرف در صنایع ساختمان‌سازی و راهسازی است. این ماده که از ترکیب قیر شل و سفت به دست می‌آید، در دمایی بین 80 تا 90 درجه سانتی‌گراد، ویژگی‌های جریانی خود را نشان می‌دهد. قیرها معمولا در بشکه‌های با ظرفیت مختلف ارائه می‌شوند. نوع و حجم بشکه بر قیمت قیرِ مخلوط بشکه ای تاثیر بسزایی دارد. با این حال فاکتورهای دیگری نیز بر قیمت قیرِ مخلوط 85/25 تاثیر می‌گذارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. برای خرید قیر مخلوط 85/25 و بررسی قیمت قیر 85/25 می‌توانید از ایران ای ترید بازدید کنید.

قیر چیست: معرفی انواع قیر + مقایسه کاربردها

( برای اطلاع بیشتر در خصوص قیمت، کاربرد و خرید قیر 80/100 حتما مطلب قیر 80/100 را مطالعه کنید)

قیمت قیر مخلوط بشکه ای به چه مواردی بستگی دارد؟

همانطور که گفتیم، خرید قیرِ مخلوط بشکه ای برای کاربردهای مختلف از جمله ساختمان‌سازی و راهسازی بسیار رایج است. اما قیمت قیرِ مخلوط بشکه ای ثابت نیست و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. از فاکتورهای موثر بر قیمت این محصول می‌توان به افزایش نرخ دلار، افزایش صادرات، تحریم‌ها و بحران اقتصادی در برخی کشورها، توقف تولید توسط کارخانه‌ها و غیره اشاره کرد. بعلاوه افزایش قیمت نفت و صادرات آن به بازارهای خارجی نیز بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

قیمت قیرِ بشکه ای مخلوط صادراتی

اشاره کردیم که افزایش قیمت نفت و صادرات آن به کشورهای خارجی بر قیمت قیرِ مخلوط صادراتی تاثیر می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت افزایش تقاضا برای قیر صادراتی به دلیل افزایش ساخت و ساز در برخی کشورها و مناطق، باعث افزایش قیمت قیر مخلوط بشکه ای صادراتی می‌شود. نرخ تورم، نرخ ارز، هزینه‌های تولید و فرآوری، نوسانات قیمت ارز و غیره همگی بر قیمت قیرِ صادراتی مخلوط موثر هستند. ( اگر به کسب اطلاعات در مورد تامین و صادرات قیر ایران و قیمت لحظه ای آن علاقه مندید مطلب صادرات قیر را حتما بخوانید)

 

عوامل موثر بر قیمت قیر مخلوط بشکه ای

نکات فنی در مورد خرید قیر مخلوط و نحوه نگهداری و حمل

اگر برای خرید قیرِ مخلوط اقدام می‌کنید، لازم است در مورد نحوه نگهداری و حمل و نقل آن اطلاعات کافی داشته باشید. این اطلاعات باعث می‌شود ایمنی رعایت شده و از مشکلات آتی جلوگیری شود. برای مثال باید بدانید محصولی که خرید می‌کنید، در شرایط دمایی مناسبی نگهداری شده باشد. این مساله از آن جهت مهم است که نگهداری قیر در شرایط نامتعادل می‌تواند باعث افت کیفیت قیر و کاهش کارایی آن در طی زمان شود.

همچنین قیر باید مورد آزمایش‌های کنترل کیفیت قرار گرفته باشد. پیش از خرید قیرِ مخلوط برای پروژه‌های بزرگ، شاید بهتر باشد نمونه از شرکت تامین‌کننده بخواهید تا از کیفیت محصول و مطابقت آن با استانداردها اطمینان حاصل کنید. برای خرید قیرِ مخلوط بشکه ای و اطلاع از قیمت قیر مخلوط 85/25 می‌توانید به وبسایت ایران ای ترید رجوع کنید.

( اگر به کسب اطلاعات در مورد انواع قیر پاسارگاد و قیمت لحظه ای آن علاقه مندید مطلب قیر نفت پاسارگاد را حتما بخوانید)

نکات مهم در نگهداری و خرید قیر مخلوط

منبع

قیمت قیر بشکه ای

مقالات مرتبط

نظرات