کاربرد قیر در صنایع: معرفی 9 کاربرد قیر در صنایع مختلف

آیا می‌دانید که اگر سقف‌های خانه‌های ما خوب عایق‌بندی نشده باشند می‌توانند گرما و رطوبت را از خود عبور دهند؟ در مورد خیابان‌های‌مان چه؟ اگر آنها آسفالت نشده باشند، با دست اندازهایی که دارند ماشین را داغون می‌کنند! در همه این موارد، اعمال کردن قیر با کیفیت و درجه یک می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند. قیر ماده‌ای است که از تقطیر نفت خام در پالایشگاه‌ها به دست می‌آید و کاربردهای زیادی دارد. اما دقیقاً انواع کاربرد قیر در صنایع مختلف چیست؟ قیر در صنایع مختلف کاربردهای متنوعی دارد. برای مثال، قیر در صنعت راهسازی، کاغذ‌سازی، عایق‌بندی، رنگ‌سازی، ساختمان‌سازی، نفت و گاز، آب و فاضلاب، عایق الکتریکی و دریایی کاربرد دارد که ما در این مقاله از ایران‌ای ترید می‌خواهیم این کاربردها را برایتان توضیح دهیم.

معرفی قیر

قیر ماده‌ای سیاه رنگ و چسبناک است که هم در طبیعت وجود دارد و هم اینکه انسان‌ها می‌توانند آن را در پالایشگاه با فرایندهای صنعتی بسازند. معمولاً قیری که شما در صنایع مختلف راهسازی، عایق‌بندی و صنایع دیگر مشاهده می‌کنید، از نوع مصنوعی و ساخته دست انسان است. برای اطلاع بیبشتر در خصوص انواع قیر مطلب قیر چیست را مطالعه نمایید.

قیر ویژگی‌های زیادی دارد که باعث می‌شوند در صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته باشد. برخی از این ویژگی‌ها قابلیت قیر برای چسباندن مواد مختلف به همدیگر، ضد آب بودن و تشکیل لایه‌ای یکپارچه و بی‌منفذ است. در نتیجه، کاربرد قیر در صنایع متنوع و گوناگون است. اما دقیقاً این کاربردها چه هستند؟

تعریف قیر

بررسی انواع کاربرد قیر در صنایع مختلف

همانطور که گفتیم، کاربرد قیر در صنایع مختلف گوناگون است. شاید شما بیشترین تجربه آشکاری که با کاربرد قیر داشته‌اید استفاده از آن در صنایع راهسازی و عایق بندی بوده است. اما استفاده از قیر فراتر از این صنایع است که ما در این بخش آنها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

معرفی کاربرد قیر در صنایع مختلف

1- کاربرد قیر در صنعت راهسازی

کاربرد قیر راهسازی بسیار مهم است، چون اگر قیر کیفیتش خوب نباشد بافت جاده در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف و ترافیک سنگین ماشین‌ها نمی‌تواند دوام بیاورد.

طبیعتاً یک کاربرد قیر در صنایع که ما همه با آن آشنا هستیم، صنعت راهسازی است. قیر ماده‌ای است که به خاطر چسبندگی‌اش می‌تواند متریال مختلف آسفالت جاده‌ها را به همدیگر متصل کند. همچنین، چون قیر خاصیت ضد آب دارد، می‌تواند روی سطح جاده یک روکش صاف و یکپارچه برای عبور و مرور ماشین‌ها به وجود بیاورد.

اصولاً جاده سازان چند استفاده اصلی از کاربرد قیر در صنعت راهسازی دارند که تولید آسفالت و بازسازی جاده از چنین مواردی محسوب می‌شوند. با این وجود، چطور مهندسان جاده‌سازی از قیر برای تولید آسفالت استفاده می‌کنند؟

( برای آشنایی با انواع کاربرد های قیر طبیعی مطلب قیر گیلسونات چیست را مطالعه نمایید.)

معرفی کاربرد قیر در صنعت راهسازی

کاربرد قیر در آسفالت

مهندسان جاده ساز از ویژگی‌های چسبندگی و ضد آب بودن قیر برای تولید آسفالت جاده‌ها استفاده می‌کنند. در چنین مواردی، مهندسان جاده ساز از  کاربرد  قیر امولسیونی، کاربرد  قیر نفوذی، کاربرد  قیر دمیده و انواع دیگر قیر می‌کنند. برای تولید آسفالت استفاده  همچنین، آنها روش‌های مختلفی برای اعمال آسفالت در جاده دارند. بنابراین، انواع کاربرد قیر در صنایع آسفالت عبارتند از:

قیر چیست: معرفی انواع قیر + مقایسه کاربردها

1- آسفالت نورد گرم: مهندسان جاده ساز قیر را تا دمای زیادی حرارت داده و آن را با مخلوط‌های سنگی ترکیب می‌کنند تا آسفالت گرم را به وجود بیاورند. کاربرد  قیر محلول در چنین موردی مناسب است

2- آسفالت ماستیک سنگ: یکی از انواع کاربرد قیر آسفالت استفاده از آن برای تولید آسفالت ماستیک سنگ است. این نوع آسفالت به خاطر نوع ساختش دوام و مقاومت زیادی نسبت به تغییر شکل دارد.

3- آسفالت باز درجه‌بندی شده: یکی دیگر از انواع کاربرد قیر در آسفالت تولید آسفالت باز درجه بندی شده است. این نوع آسفالت ساختار منفذ و روزنه داری دارد و اجازه می‌دهد که آب از منافذش عبور کند. جاده سازان بیشتر از این نوع آسفالت در آب و هوای مرطوب برای کاهش ریسک لغزش ماشین استفاده می‌کنند.

4- Tack Coat: گاهی اوقات، جاده سازان برای اتصال لایه قدیمی جاده به لایه جدید آسفالت از Tack Coat استفاده می‌کنند. بنابراین، در این نوع کاربرد قیر آسفالت، قیر به عنوان یک ماده چسبنده باعث می‌شود که لایه‌های جدید آسفالت به لایه‌های قدیمی بچسبند.

5- عایق اسپری شده: عایق اسپری شده در واقع یک نوع کاربرد قیر در آسفالت است که در آن جاده سازان آسفالت را به صورت اسپری و پاششی بر روی سطح جاده اعمال می‌کنند.

6- سطح دوغاب قیر: روش سطح دو قاب قیر هم یکی دیگر از انواع کاربرد قیر آسفالت است. در این روش، جاده سازان مخلوطی از ترکیب‌های سنگی قیر و آب را بر روی سطح جاده اعمال می‌کنند تا از آن در برابر ضربه و ایجاد شکاف محافظت کنند. در چنین روشی کاربرد قیر mc مناسب است.

کاربرد قیر در آسفالت

کاربرد قیر در بازسازی جاده

بیشتر موارد کاربرد قیر در صنایع جاده‌سازی که در بخش قبل توضیح دادیم، در مورد ساختن جاده‌ها بود. اما یک کاربرد قیر در آسفالت هم تعمیر کردن جاده‌ها و بازسازی آنها است. به مرور زمان در جاده‌ها شکستگی و شکاف به وجود می‌آید. به این صورت، جاده سازان می‌توانند از کاربرد قیر پریمکت و کاربرد قیر چیپ سیل برای بستن این منافذ و شکاف‌ها استفاده کنند. همچنین، این کاربرد قیر آسفالت می‌تواند لایه جدیدی به جاده‌ها اضافه کند که دوام، عمر و انعطاف پذیریشان را افزایش می‌دهد.

کاربرد قیر در بازسازی جاده

2- کاربرد قیر در صنعت کاغذ سازی

کاربرد قیر در صنعت کاغذ سازی آن چیزی نیست که شما فکرش را می‌کنید. در حقیقت، محصولی به نام کاغذ قیری وجود دارد. اما این محصول با کاغذ A4 یا کاغذهایی که ما هر روز با آنها کار می‌کنیم فرق می‌کند. بنابراین، کاربرد قیر در صنعت کاغذ سازی عمدتاً تولید کاغذ الیاف درشت و کاغذ کرافت است که برای بسته‌بندی و کارتون‌سازی مناسب است.

( برای آشنایی با انواع قیر ویسکوزیته و کاربرد های آن مطلب معرفی قیر ویسکوزیته  را مطالعه نمایید)

کاربرد قیر در صنعت کاغذ سازی

3- کاربرد قیر در صنایع عایق بندی (عایق رطوبتی ساختمان‌های تجاری و مسکونی)

یکی از ویژگی‌های قیر ضد آب بودن آن است. برای همین، ساختمان سازان می‌توانند از این ویژگی برای کاربرد قیر در صنایع عایق بندی استفاده کنند. به این صورت، آنها با کاربرد قیر در صنایع عایق بندی می‌توانند لایه‌های محافظتی برای بام‌های خانه‌ها به وجود بیاورند که از آنها در برابر عوامل محیطی مانند آب و رطوبت محافظت می‌کنند. این کاربردها متنوع و عبارتند از:

قیمت قیر عملکردی: معرفی قیر درجه عملکردی + کاربردها

1- عایق‌کاری ساختمان‌ها: ساختمان سازان از کاربرد قیر دیرگیر و ویژگی‌های ضد آب بودن قیر برای عایق بندی ساختمان‌ها و محافظت آنها در برابر رطوبت و گرما استفاده می‌کنند.

2- عایق‌کاری رطوبتی: یکی از ویژگی‌های اصلی قیر ضد آب بودن آن است. این ویژگی همراه با قابلیت قیر برای ایجاد لایه غیرقابل نفوذ کاربردِ قیر در صنایع عایق بندی را برای تولید عایق‌های ضد رطوبت و آب مناسب می‌کند.

3- عایق‌کاری لوله‌ها و مخازن: برای افزایش عمر لوله‌ها و مخازن و محافظت آنها در برابر عواملی مثل رطوبت، آب و عوامل محیطی دیگر لوله سازان می‌توانند داخل و بیرون لوله‌ها را با لایه‌ای از قیر بپوشانند. بنابراین، کاربرد قیر در صنایع عایق بندی می‌تواند به محافظت لوله‌ها و مخازن کمک کند.

( برای اطلاع از انواع قیر صادراتی مطلب صادرات قیر را مطالعه نمایید)

کاربرد قیر در صنایع عایق بندی و رطوبتی

4- کاربرد قیر در صنایع رنگ سازی

در صنعت ساختمان‌سازی، ساختمان سازان می‌توانند از کاربرد قیر در صنایع رنگ سازی برای ایجاد لایه محافظتی و عایقی استفاده کنند. این نوع رنگ‌ها مخصوص هستند و با استفاده از قیر ساخته می‌شوند. در نتیجه، ساختمان سازان می‌توانند رنگ‌های قیری برای محافظت از درون و بیرون ساختمان در برابر رطوبت و آب را بکار گیرند. همچنین، ساختمان سازان برای محافظت از سازه‌های فلزی هم می‌توانند از کاربردِ قیر در صنایع رنگ سازی استفاده کنند.

کاربرد قیر در صنعت رنگ سازی

5- کاربرد قیر در صنایع ساختمان‌ سازی

در پاراگراف‌های قبلی ما به این اشاره کردیم که قیر به خاطر خواص ضد آبی که دارد در صنعت ساختمان‌سازی مفید است. مهندسان ساختمان ساز می‌توانند از کاربرد قیر در صنایع ساختمان‌سازی در بخش‌های مختلف آن استفاده کنند. این بخش‌ها عبارتند از:

1- استفاده در کف ساختمان: ساختمان سازان از کاربرد قیر RC برای به وجود آوردن غشاهای ضدآب و اعمال یک لایه حفاظتی بر روی کف ساختمان استفاده می‌کنند.

2- استفاده از قیر در پشت‌بام: برای اینکه سقف‌های خانه‌ها رطوبت و آب را از خودشان عبور ندهند، ساختمان سازان از کاربرد قیر در ساختمان برای به وجود آوردن لایه‌های ضد رطوبت و آب در پشت بام استفاده می‌کنند.

3- استفاده از قیر در سقف، دیوار و نماها: کاربرد قیر ساختمانی برای محافظت سقف، دیوار و نماهای ساختمان در برابر آب، رطوبت و عوامل محیطی نیز مناسب است.

4- سایر کاربردهای ساختمانی قیر: به غیر از کاربرد قیر ساختمانی برای پشت بام، کف، سقف و دیوار، ساختمان سازان از قیر هم برای چسباندن متریال ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند. همچنین، اگر خانه‌ای پارکینگ داشته باشد، ساختمان سازان می‌توانند از قیر برای روکش آن هم استفاده کنند.

کاربرد قیر در ساختمان‌ سازی

6- کاربردِ قیر در صنایع نفت و گاز

یک کاربردِ قیر در صنایع نفت و گاز و کاربرد قیر قطران تولید سیالاتی در حفاری‌های نفتی است. این سیالات به نوبه خود حفاری را روان‌تر و آسان‌تر می‌کنند.

کاربرد قیر در صنایع نفت و گاز متنوع است. برای مثال، دست اندرکاران صنایع نفت و گاز از کاربرد قیر گيلسونايت برای اعمال یک لایه محافظتی در تانکرهای ذخیره‌شان استفاده می‌کنند. این لایه محافظتی باعث می‌شود که این تانکرها در برابر عوامل شیمیایی مخرب بتوانند به خوبی باقی بمانند. علاوه بر این، یک کاربرد گيلسونايت در صنایع نفت و گاز هم اعمال لایه محافظتی برای لوله‌های استخراج است که از آنها در برابر فرسودگی محافظت می‌کند.

قیر محلول: معرفی قیر محلول یا کات بک + کاربردها

کاربردِ قیر در صنت نفت و گاز

7- کاربردِ قیر در صنایع آب و فاضلاب

کاربرد قیر در صنایع آب و فاضلاب هم به ویژگی‌های ضد آب و رطوبت آن برمی‌گردد. هرچه باشد، لوله‌ها و تانکرهای آب و فاضلاب مدام با آب و رطوبت تماس دارند. بنابراین، برای حفاظت از آنها سازندگان لوله‌های آب و فاضلاب لایه قیری را برای داخل و خارج لوله‌ها اعمال می‌کنند. این لایه محافظتی از لوله‌ها و تانکرها در برابر رطوبت و فرسایش آب محافظت می‌کند. در نتیجه، عمده‌ترین کاربرد قیر در صنایع آب و فاضلاب استفاده آن به عنوان یک عایق ضد رطوبت است.

کاربردِ قیر در صنایع آب و فاضلاب

8- کاربردِ قیر در صنعت عایق الکتریکی

کابل‌های برقی که ما همه روزه از آنها استفاده می‌کنیم دارای لایه محافظتی هستند. این لایه باید از سیم‌های درون آنها در برابر عوامل محیطی مثل رطوبت و آب محافظت کند. بنابراین، چه چیزی بهتر از قیر برای اعمال لایه محافظ کابل‌های الکتریکی؟ مخصوصاً اگر کابل‌های الکتریکی در محیط‌هایی باشند که بیش از همه در معرض مواد شیمیایی و عوامل محیطی مثل رطوبت قرار گیرند.

کاربرد قیر در صنایع الکتریکی در این زمینه از آنها محافظت خواهد کرد. به این ترتیب، کاربرد قیر در صنعت عایق الکتریکی بیشتر محافظت از کابل‌های الکتریکی در برابر رطوبت و عوامل دیگر است.

کاربردِ قیر در صنعت عایق الکتریکی

9- کاربرد قیر در صنایع دریایی

صنعت دریایی دارای اجزای مختلف است. از مهمترین آنها کانال‌های دریایی، تونل‌های زیر دریا، بنادر و سدها هستند. در نتیجه، کسانی که در این بخش فعالیت دارند باید مطمئن شوند که کانال‌ها و تونل‌های دریایی که مدام در ارتباط با آب هستند در برابر نیروی فرساینده آب کیفیت خود را حفظ خواهند کرد.

به این صورت، دست اندرکاران این حوزه از کاربرد قیر در صنایع دریایی برای اعمال لایه محافظتی در این سازه‌ها استفاده می‌کنند. در نتیجه، مورد اصلی کاربرد قیر در صنایع دریایی خاصیت ضد آب آن برای محافظت از سازه‌های دریا است.

کاربرد قیر در صنایع دریایی

اطلاع از قیمت قیر با ایرانی ترید

با توجه به مطالبی که ما در این مقاله توضیح دادیم، کاربرد قیر در صنایع متفاوت زیاد است. قیر با خواص و ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند برای صنایع گوناگون کاربردهای زیادی داشته باشد. برای همین است که ماده‌ای پر تقاضا است. بنابراین، اگر شما تاجر قیر هستید و می‌خواهید در مورد قیمت قیر، کاربرد قیر معدنی و کاربرد  قیر پاسارگاد بیشتر بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به سایت ایران‌ ای ترید مراجعه کنید.

هدف ما از ارائه خدمات این سایت آسان کردن روند تجارت و داد و ستد قیر است. در نتیجه، ما برای بازدیدکنندگان خود این امکان را فراهم کرده‌ایم تا آنها بتوانند قیمت لحظه‌ای قیر را به دست بیاورند. در نتیجه، اگر شما مایل به اطلاع از قیمت قیر هستید می‌توانید با کارشناسان ما در ایران‌ ای ترید تماس بگیرید.

 استعلام قیمت قیر در ایرانی ترید

منبع

قیمت قیر بشکه ای

مقالات مرتبط

نظرات